Emne - Markedsføring - grunnkurs - SMF1196F
SMF1196F - Markedsføring - grunnkurs
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | A |
Faglig innhold
Kurset tar sikte på å tilføre studentene sentrale basiskompetanse gjennom en bred presentasjon av markedsføring som fagområde, utvikle studentenes forståelse for de tema som presenteres og å utvikle studentenes evne til å anvende kunnskapene på realistiske markedsføringssituasjoner. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle en markedsorientert holdning hos studentene. Realisering av disse målene betyr at studentene ved kursets slutt skal kunne gjengi og forklare teorien samt løse praktiske markedsføringsproblemer.
Kurset er vinklet ut fra et planleggingsperspektiv og målet er å vise hvordan vi kan gå frem når vi skal planlegge en virksomhets markedsføringsaktiviteter og utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten skal tilegne seg den kunnskap som er nødvendig for å kunne forstå en markedsføringsplan etter følgende kriterier:
- Forstå fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- Forstå hva markedsføring og markedsorientering innebærer.
- Forstå sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen.
- Forstå prinsippene for analyse av markeder.
- Forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi med spesielt fokus på distribusjon-, pris-, kommunikasjon-, produkt- og merkevarestrategi.
- Forstå hva som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet.
Ferdigheter:
- Studenten kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer og skal kunne fortolke innholdet i en markedsføringsplan som angir de markedsutfordringer virksomheter står ovenfor. Herunder ligger det å anbefale tiltak som gjør at virksomheten når de målsettinger man har i et marked.
Generell kompetanse:
- Kjernen i markedsføringsfaget er markedsplanen. Markeder er i kontinuerlig endring og det kreves kontinuerlig analyse av markedssituasjonen for å kunne utvikle en effektiv markedsføringsstrategi. Studenten kan også formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsning både skriftlig og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjøres som et nettbasert løp der forelesninger, oppgaver og veiledning blir gjort tilgjengelig på internett. Obligatoriske arbeidskrav.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeidskrav med en eller flere innleveringer. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Spesifikasjoner vedrørende obligatorisk arbeidskrav blir gitt ved semesterstart.
Obligatorisk oppgave skal ikke leveres på nytt ved senere forsøk på eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og ledelse (BØKLED-F)
Forkunnskapskrav
Studierettskrav
Kursmateriell
Runar Framnes, Håvard Huse, Arve Pettersen & Hans Mathias Thjømøe (2021), Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget, 10. utgave
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SMF1196 | 7.5 | HØST 2018 | |
SMF2062 | 5.0 | HØST 2018 | |
SMF2062F | 5.0 | HØST 2018 | |
MRK1001 | 7.5 | HØST 2019 | |
AM101108 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 A 16.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater S206 Smaragd 12 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 8 - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"