Emne - Masteroppgave i pedagogikk for lærere - SKOLE6950
SKOLE6950 - Masteroppgave i pedagogikk for lærere
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Masteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Masteroppgaven er et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid som er egnet til å styrke egen og andres kapasitet i arbeid med inkluderende praksis og spesialpedagogikk i skolen.
Masteroppgaven skal demonstrere evne til å designe, initiere og gjennomføre et forsknings- eller utviklingsarbeid med tydelig relevans for de sosialpedagogiske eller spesialpedagogiske fagområdene. Videre skal oppgaven dokumentere kompetanse i å dokumentere, analysere og diskutere et datamateriale i lys av sosialpedagogiske eller spesialpedagogiske teoretiske perspektiver. Det legges vekt på læringsprosessens betydning for å styrke egen handlingskompetanse som lærer.
I tråd med studieprogrammets vektlegging av kollegialt samarbeid vil det være mulig å utvikle masterprosjekt i fellesskap med andre studenter, i tillegg til å utforme individuelle prosjekt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan bruke spesialpedagogiske og sosialpedagogiske teorier og perspektiver analytisk
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger, herunder gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god forskningsetikk
- kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid for å fremme sosial rettferdighet i skolen
- kan bidra til pedagogisk nytenking og utvikling av inkluderende praksiser i lærerarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med fire fysiske samlinger. Læringsformer: Studentpresentasjoner, veiledning og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digital veiledning mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Detagelse på 3 av 4 samlinger
- Deltagelse i veiledning på masteroppgaven
Mer om vurdering
Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. Oppgaven skal vise at kandidaten mestrer kunnskapene, ferdighetene og den generelle kompetansen i emnet. Masteroppgaven skal synliggjøre hvordan erfaringsbasert kunnskap har blitt bearbeidet og videreutviklet i prosjektet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Forkunnskapskrav
SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent
SKOLE6151 Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
SKOLE6252 Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet ELLER SKOLE6250 Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter
SKOLE6253 Sosialpedagogisk lærererbeid ELLER SKOLE6251 Spesialpedagogikk i lærerarbeid
Emnet krever opptak til Master i pedagogikk for lærere.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
- Spesialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Masteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Masteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"