Emne - Sosiokulturelle tilnærminger til andrespråksopplæring for voksne - SKOLE6714
Sosiokulturelle tilnærminger til andrespråksopplæring for voksne
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emner:
- Kommunikativ kompetanse
- Integrert språk- og fagopplæring
- Transspråkingspedagogikk
- Språklige ideologier og språkholdninger
- Språk og identitet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- utvikling av kommunikativ kompetanse i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
- sammenhengen mellom språk- og faglæring, og om kjennetegn ved fagspråk i skole og praksis/yrke
- ulike transspråkingspedagogiske tilnærminger i opplæring for voksne, herunder både flerspråklige og multimodale tilnærminger
- sammenhenger mellom språk, makt og identitet for voksne innlærere
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for arbeid med utvikling av innlæreres kommunikative kompetanse
- legge til rette for integrert språk- og fagopplæring og for hensiktsmessig arbeid med fagspråk
- anvende og vurdere ulike transspråkingspedagogiske tilnærminger, både flerspråklige og multimodale (herunder digitale) arbeidsmåter
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteter i emnet er undervisning, seminar, gruppearbeid, erfaringsdeling, samt muntlige og skriftlige oppgaver/arbeidskrav.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Fagtekst/skriftlig oppgave.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivinga
Mer om vurdering
Vurderingsformen i emnet er muntlig eksamen. Vurderes som bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)
Fagområder
- Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk