course-details-portlet

SKOLE6714

Sosiokulturelle tilnærminger til andrespråksopplæring for voksne

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Vår
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emner:

  • Kommunikativ kompetanse
  • Integrert språk- og fagopplæring
  • Transspråkingspedagogikk
  • Språklige ideologier og språkholdninger
  • Språk og identitet

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • utvikling av kommunikativ kompetanse i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
  • sammenhengen mellom språk- og faglæring, og om kjennetegn ved fagspråk i skole og praksis/yrke
  • ulike transspråkingspedagogiske tilnærminger i opplæring for voksne, herunder både flerspråklige og multimodale tilnærminger
  • sammenhenger mellom språk, makt og identitet for voksne innlærere

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for arbeid med utvikling av innlæreres kommunikative kompetanse
  • legge til rette for integrert språk- og fagopplæring og for hensiktsmessig arbeid med fagspråk
  • anvende og vurdere ulike transspråkingspedagogiske tilnærminger, både flerspråklige og multimodale (herunder digitale) arbeidsmåter

Læringsformer og aktiviteter

Læringsaktiviteter i emnet er undervisning, seminar, gruppearbeid, erfaringsdeling, samt muntlige og skriftlige oppgaver/arbeidskrav.

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Fagtekst/skriftlig oppgave.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivinga

Mer om vurdering

Vurderingsformen i emnet er muntlig eksamen. Vurderes som bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)

Fagområder

  • Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø