Emne - Lesing, skriving og muntlighet i voksenopplæring - SKOLE6713
Lesing, skriving og muntlighet i voksenopplæring
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emner:
- Arbeid med muntlige ferdigheter
- Lesing og skriving
- Grunnleggende lese- og skriveopplæring for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
- Språklæringsstrategier
- Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hva som kjennetegner muntlighet, lesing og skriving i et flerspråklighetsperspektiv
- muntlig kommunikasjon som middel til og mål for andrespråkslæring
- lese- og skriveutvikling for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
- hensiktsmessige strategier innlærere kan benytte i egen språklæring
- ulike former for kartlegging og vurdering av språkferdigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for variert arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, tilpassa voksne innlærere med ulike språk- og opplæringsbakgrunner og ulike skriftspråklige erfaringer og ferdigheter
- anvende ulike didaktiske tilnærminger i arbeidet med språklæringsstrategier
- vurdere og anvende ulike typer kartleggingsformer og -verktøy, fortolke kartleggingsresultat og bruke dette som utgangspunkt for tilpassing av opplæringa
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteter i emnet er undervisning, seminar, gruppearbeid, erfaringsdeling, samt muntlige og skriftlige oppgaver.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg ved egen skole
- Levere muntlig logg
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Vurderingsformen i emnet er en skriftlig oppgave. Vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)
Fagområder
- Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk