course-details-portlet

SKOLE6709

Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir ei innføring i grunnleggende språk- og språklæringsteori, og omfatter andrespråkslæring og flerspråklighet, norsk språk i et kontrastivt perspektiv, voksenpedagogikk og relevante styringsdokument.

Undervisningstemaer vil være:

  • Flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • Sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring
  • Voksenpedagogikk
  • Lovverk, læreplaner og Det felleseuropeiske rammeverket for språk
  • Språktypologi og norsk språkstruktur i et kontrastivt perspektiv
  • Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv
  • Pragmatikk og kommunikativ kompetanse
  • Språklig bevissthet

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • sentrale teorier og ny forskning om flerspråklighet og andrespråkslæring
  • hvordan innlærerens samla språklige repertoar er en ressurs i språk- og faglæring
  • innlærerspråk og hvordan andre språk innlæreren kan, påvirker språklæringsprosessen
  • særlige kjennetegn ved voksnes læring generelt og språklæring spesielt
  • lovverk og læreplaner som regulerer opplæringa for voksne innvandrere
  • norsk fonologi, morfologi og syntaks, og grammatiske hovedmønstre i andre språkfamilier
  • kjennetegn ved ordforråd og ord- og begrepsutvikling i et andrespråksperspektiv
  • pragmatikk og samspillet mellom språklig innhold, form og bruk, og om utvikling av kommunikativ kompetanse i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
  • hvordan bevissthet om språklig form, innhold og bruk kommer til uttrykk hos flerspråklige innlærere og påvirker språklæringa

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • legge til rette for bruk av flere språk i andrespråksopplæringa
  • analysere innlærerspråk og bruke det som utgangspunkt for tilpassing av videre språkopplæring
  • sammenlikne språk med blikk for fonologi, morfologi og syntaks
  • planlegge og gjennomføre grammatikkundervisning tilpassa ulike innlærergrupper
  • legge til rette for arbeid med ord- og begrepslæring, og vurdere innlæreres ordforrådsutvikling i norsk
  • ta i bruk varierte metoder for å styrke innlærernes pragmatiske forståelse og kommunikative kompetanse
  • legge til rette for arbeid med språklig bevissthet i andrespråksopplæringa

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante teoretiske, organisatoriske og juridiske problemstillinger i andrespråksopplæring for voksne innlærere
  • kan formidle og argumentere for didaktiske tilnærminger i andrespråksopplæring med utgangspunkt i teori, forskning og gjeldende styringsdokument
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring i språklig innhold, form og bruk for voksne innlærere

Læringsformer og aktiviteter

Samlingene består av forelesninger, seminarer, erfaringsdeling, gruppearbeid og individuelle arbeidskrav. Mellom samlingene legges det opp til kunnskapsdeling i eget kollegium og utprøving av didaktiske tilnærminger ved egen skole.

Obligatoriske arbeidskrav

  • To skriftlige innleveringer

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent, og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig innlevering 1
  • Skriftlig innlevering 2

Mer om vurdering

Muntlig individuell eksamen, som gjennomføres digitalt. Vurderes som bestått/ikke bestått

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Norsk som andrespråk for voksenopplæring (KNOAND)

Fagområder

  • Andrespråksdidaktikk/-pedagogikk; multikulturell pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 25 minutter