Emne - Musikk 1, 5.-10. trinn KFK - emne 2 - SKOLE6708
Musikk 1, 5.-10. trinn KFK - emne 2
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet vil være fokusert på kritisk didaktisk anvendelse av utforskende, utøvende, lyttende og skapende aktiviteter. Utforskende, identitets-støttende, virkelighetsorienterte, inkluderende, dekoloniserende og kritiske didaktiske perspektiver gjennomsyrer emnets pedagogiske plattform, for å kunne ivareta elevers mangfoldige bakgrunner og livssituasjoner, slik også læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 vektlegger. Utvikling av didaktiske strategier i arbeid med musikkundervisning i en digital samtid vil være sentralt, og digitale verktøy og musikkteknologi gjennomsyrer derfor alle deler av emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om undervisning og estetiske og kreative læringsprosesser knytta til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunns-kontekster og medier
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, kritiske perspektiv på tilhørende sosiokulturelle kontekster, gjeldende læreplan og dens utvikling
- har kunnskap om digitale og analoge læringsverktøy for musikkfaget.
- har kunnskap om ulike didaktiske metoder og læringsprosesser,
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk ta stilling til, og mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan planlegge, bruke og kritisk vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpassa musikkopplæring
- kan fasilitere utforskende læringsprosesser i samspill og samsang for ulike ensemblegrupper, og kan tilrettelegge musikkundervisning basert på musikkrepertoar fra ulike sjangre, ulike land og kulturer for elever på de aktuelle aldersnivå i barneskolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre helhetlig undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene har en skapende og utforskende pedagogikk som premiss, og innebærer studentaktive læringsformer der studentene aktivt er med på å forme sin egen læringsprosess. Dette innebærer seminarer, verksteder, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og kontinuerlig arbeid med både teoretisk og musikalsk materiale. Emnene er samlingsbasert ved campus Kalvskinnet NTNU, men vil mellom samlingene bli fulgt opp nettbasert, gjennom kollokviearbeid og veiledning av både teoretisk, musikalsk og pedagogisk/didaktisk arbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav ihht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Emne 2 vil inneholde 5 arbeidskrav som skal gjennomføres der man har sitt daglige pedagogiske ansettelsesforhold etter å ha jobbet med og utviklet ny kunnskap om tematikkene på samling.
Nærmere beskrivelse og vurderingskriterer for arbeidskravene blir publisert ved semesterstart.
Eksamen vil være en skriftlig, kritisk, didaktisk fagtekst som har blitt bearbeidet etter veiledning på utkast levert som arbeidskrav.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Musikk 1, 5.–10. trinn (KMUS1-5-10)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk