Emne - Musikk 1, 5.-10. trinn KFK - emne 1 - SKOLE6707
SKOLE6707 - Musikk 1, 5.-10. trinn KFK - emne 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet vil utforskende musikalsk arbeid som er vinklet mot relevans for elevenes hverdag og identitet gjennomsyre emnets arbeidsmåter. Utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse er en sentral del av emnet, der digitale verktøy og musikkteknologi gis spesielt fokus. Musikkfagets potensialer innenfor tilpassa opplæring, inkluderingsperspektiver, demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring samt utvikling av kritisk tenkning er førende for emnets musikkpedagogiske grunnlag. Emnet vil ta i bruk globale, lokale og individuelle musikalske praksiser. Det å arbeide musikalsk er ikke en inkluderende praksis i seg selv, men det finnes noen elementer i musikalske praksiser som fungerer inkluderende. Skapende og utforskende praksiser med lyd som materiale etterspør individuelle, subjektive og mangfoldige uttrykk, og stiller dermed ikke krav til verbale norskferdigheter, faktakunnskap eller andre normorienterte mål. Musikkfaget stiller krav til lyttende ferdigheter og skapende ferdigheter, som innebærer at man må øve på å omgås alle former for uttrykk og inntrykk. I musikkfaget finnes det et potensiale til mangfold og inkluderende praksiser, dersom lærere som underviser i faget har dette som et fokusområde og er bevisste på disse mulighetene. Inkluderende praksiser betyr også at man må kunne tilnærme seg marginaliserte uttrykk, som f.eks. samiske musikalske kunstuttrykk eller andre urbefolkningers musikalske kunstuttrykk, på respektfulle og kunnskapsrike måter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for læring i musikkfaget
- har grunnleggende kunnskap om den norske, samiske og internasjonale musikkarven og et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker
- har kunnskap om ulike metoder og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemma på varierte måter, kan akkompagnere og uttrykke seg musikalsk på ulike instrument, delta i danseaktiviteter og uttrykke seg kroppslig
- kan komponere, utforske og improvisere musikk og dans med stemme, kropp, musikkinstrument og digitale verktøy og fasilitere læring i å utøve, lage og oppleve musikk
- kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer og forholde seg kritisk til musikken og dens kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan drøfte musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn prega av mangfold
- kan stimulere elevenes vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformene har en skapende og utforskende pedagogikk som premiss, og innebærer studentaktive læringsformer der studentene aktivt er med på å forme sin egen læringsprosess. Dette innebærer seminarer, verksteder, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og kontinuerlig arbeid med både teoretisk og musikalsk materiale. Emnene er samlingsbasert ved campus Kalvskinnet NTNU, men vil mellom samlingene bli fulgt opp nettbasert, gjennom kollokviearbeid og veiledning av både teoretisk, musikalsk og pedagogisk/didaktisk arbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav ihht emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Emne 1 vil inneholde 5 arbeidskrav som skal gjennomføres der man har sitt daglige pedagogiske ansettelsesforhold etter å ha jobbet med og utviklet ny kunnskap om tematikkene på samling.
Nærmere beskrivelse og vurderingskriterer for arbeidskravene blir publisert ved semesterstart.
Eksamen vil være en mappe bestående av ett musikalsk produkt og ett skriftlig arbeid.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Musikk 1, 5.-10. trinn (KMUS1-5-10)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver. Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappe/sammensatt vurdering
100/100
Utlevering
06.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"