course-details-portlet

SKOLE6705

Musikk 1, 1.-7.trinn KFK- emne 1

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet tar for seg utforskende, utøvende, lyttende og skapende virksomhet i musikk for barn på 1--7.trinn, didaktiske perspektiver, musikalsk barnekultur, musikk i lek-perspektiv og innføring i skolefaget musikk slik det er forma for trinnene 1-7 i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020.

Studentenes yrkespraksis blir i møte med forskning og erfaringsbasert kunnskap grunnlaget for diskusjon, refleksjon og musikalsk arbeid både under og mellom samlingene. Undervisningsstoff og arbeidsmåter som knyttes til yrkespraksisen skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolig med kritiske didaktiske perspektiver for å undervise elever i å utøve, lage, oppleve og forstå musikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Emne 1

Studenten

  • har kunnskap om musikklæreren som leder og tilrettelegger for læring i musikkfaget
  • har grunnleggende kunnskap om den norske, samiske og internasjonale musikkarven og et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker
  • har kunnskap om ulike metoder og ulik fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemma på varierte måter, kan akkompagnere og uttrykke seg musikalsk på ulike instrument, delta i danseaktiviteter og uttrykke seg kroppslig
  • kan komponere, utforske og improvisere musikk og dans med stemme, kropp, musikkinstrument og digitale verktøy og fasilitere læring i å utøve, lage og oppleve musikk
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangrer, historiske perioder og ulike kulturer, og forholde seg kritisk til musikken og dens kontekst.

Generell kompetanse

Emne 1

Studenten

  • har innsikt i og kan drøfte musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn prega av mangfold
  • kan stimulere elevenes vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene har en skapende og utforskende pedagogikk som premiss, og innebærer studentaktive læringsformer der studentene aktivt er med på å forme sin egen læringsprosess. Dette innebærer seminarer, verksteder, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og kontinuerlig arbeid med både teoretisk og musikalsk materiale. Emnene er samlingsbasert ved campus Kalvskinnet NTNU, men vil mellom samlingene bli fulgt opp nettbasert, gjennom kollokviearbeid og veiledning av både teoretisk, musikalsk og pedagogisk/didaktisk arbeid.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav ihht emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Emnet inneholder 5 arbeidskrav som skal gjennomføres der man har sitt daglige pedagogiske ansettelsesforhold etter å ha jobbet med og utviklet ny kunnskap om tematikkene på samling.

Nærmere beskrivelser og vurderingskriterer for arbeidskravene blir publisert ved semesterstart.

Eksamen vil være en mappe bestående av ett musikalsk produkt og ett skriftlig arbeid.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Musikk 1, 1.–7. trinn (KMUS1-1-7)

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon