Emne - Teknologi og forskningslære (modul V) Miljøovervåking med bøye - SKOLE6626
SKOLE6626 - Teknologi og forskningslære (modul V) Miljøovervåking med bøye
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
I dette emnet, Miljøovervåking med bøye, inngår:
- Forvaltning
- Marinbiologi
- Sensorer som skal brukes ved overvåking i sjø, eller vann.
- Programmering
- Bygge bøye
- Analyse av data
- Kritisk tenkning og kreativitet
- Didaktikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av bøyer
- regelverk for utsetting av bøyer
Studenten ska ha kunnskap om
- virkemåten til sensorer for måling av ulike parametre
- programmering av sensorer som skal monteres til bøyen
- hvordan bygge en bøye
- marinbiologi
- kreativitet
- hvordan analysere og tolke data samlet inn ved miljøovervåking i sjø, eller vann
- kritisk tenking
- fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningen
Ferdigheter
Studenten kan
- programmere sensorer for bruk i bøyen
- bygge en bøye
- gjennomføre eksperimenter med sensorene montert på bøyen
- gjennomføre statistiske tester
- planlegge og gjennomføre undervisning om miljøovervåking med bøye
- veilede elever som arbeider med prosjekt hvor miljøovervåking med bøye inngår
- underveisvurdering og sluttvurdering
Generell kompetanse
Studenten skal være i stand til å bruke temaet miljøovervåking med bøye i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet veksler mellom teoretisk og en praktisk tilnærming til faget.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- Oppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltakelse på to obligatoriske samlinger, med tilsammen 5 dager.
- Skriftlig oppgave
Sluttvurdering leveres som en mappe. Mappen består av en videreutvikling av det obligatoriske arbeidskravet og en rapport.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Teknologi og forskningslære (KTOF)
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring med programmering
Forkunnskapskrav
No prior knowledge required
Kursmateriell
Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"