Emne - Teknologi og forskningslære - Modul I Gruveavrenning, miljøutfordring - SKOLE6624
Teknologi og forskningslære - Modul I Gruveavrenning, miljøutfordring
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Miljøforurensning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kjenner til fagområder og forskning som belyser miljøforurensning
- har kunnskap om hvordan dokumentere forurensningskilder og miljøgifter
- har kunnskap om hvordan tolke resultater
- har kunnskap om hvordan ulike parametere kan påvirke resultatene
- har kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til tiltak for å redusere forurensingen
- har kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning som foregår i felt og laboratoriet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre prøvetaking og målinger med instrumenter i felt
- planlegge og gjennomføre undervisning med temaet miljøforurensning
- veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt temaet miljøforurensning
- bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til tiltak for å redusere forurensing
- vurdere elevenes læring når de arbeider med feltarbeid og laboratoriearbeid
Generell kompetanse
Studenten er i stand til å bruke temaet i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet veksler mellom en teoretisk og en praktisk tilnærming til faget.Laboratoriearbeid inngår i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske oppmøte på kursdager
- Oppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav: Kandidaten må delta på 80% av de obligatoriske samlingene og må ha bestått ett arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Teknologi og forskningslære (KTOF)
Kursmateriell
Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk.
Fagområder
- Skoleutvikling