Emne - Teknologi og forskningslære - Modul III Vindturbiner og interessekonflikter - SKOLE6622
SKOLE6622 - Teknologi og forskningslære - Modul III Vindturbiner og interessekonflikter
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Overordnet tema er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål ifm. teknologiutvikling. Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindkraftverk kan medføre.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal
- kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.
- ha kunnskap om og innsikt i virkemåten til ulike typer vindturbiner - ha kunnskap om hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i metoder for å måle effekt av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- ha kunnskap om og innsikt i interessekonflikter knyttet til utbygging av vindkraftverk
- ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner
Ferdigheter
Studenten kan
- bygge modeller av vindturbiner og gjennomføre tester
- gjennomføre eksperimenter der en tester hvordan effekten av vindturbiner varierer ved å endre på et utvalg parametere
- planlegge og gjennomføre undervisning om vindturbiner
- veilede elever som arbeider med lærings-/undervisningsopplegg om vindturbiner
- bruke undervisningsopplegg der elevene bygger modeller av vindturbiner og utforsker hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- bruke undervisningsopplegg der elevene vurderer interessekonflikter i samfunnet knyttet til utbygging av vindkraftverk
- vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet vindturbiner
Generell kompetanse
Studenten skal være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet veksler mellom en teoretisk og en praktisk tilnærming til faget.
Praktisk arbeid: Bygge modell av vindturbin.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Oppgave
- Oppmøte på minst 80% av kursdagene.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk deltakelse 80%
- Obligatorisk oppgave
Mer om vurdering
Eksamen i emnet er mappeoppgave, som vurderes etter karakterregel bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Teknologi og forskningslære (KTOF)
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"