course-details-portlet

SKOLE6253 - Sosialpedagogisk lærerarbeid

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Deleksamen 2 Individuell oppgave 1/4
Deleksamen 3 Gruppeoppgave 2/4
Deleksamen 1 Individuell oppgave 1/4

Faglig innhold

Emnet utforsker og utvikler sosialpedagogisk arbeid i klasserommet og skolen. Fokus er på felleskapsdannende undervisnings- og læringsarbeid som fremmer alle elevers mestring og tilknytning. Dette innebærer praksiser for gjenkjennelse og verdsetting som styrker enkeltelevers tilknytningsmuligheter i det sosiale fellesskapet, og forming av et demokratisk læringsmiljø.

Studentene lærer strategier for å bygge ned betydningen av etniske skillelinjer, kjønnsstereotypier, økonomisk ulikhet og variasjon i funksjonsevne blant elevene. Sentrale redskaper er undervisning som fremmer ferdigheter i samarbeidslæring mellom elever som har ulike styrker, anerkjennelse mellom elever i klasserommet, og erkjennelse av mangfold innenfor og på tvers av alle samfunnsskapte kategorier av mennesker.

Studentene vil lære å bruke en bredde av sanseinntrykk som grunnlag for undervisnings- og læringserfaringer, med fokus på kroppslige opplevelser som kilde til variasjon i arbeid med tilpasset opplæring for alle elever. Arbeid med kroppslig læring krever kreativt arbeid med undervisningens sted og rom, og emnet vil gi innblikk i ulik bruk av uterom, skolens rom og lokalmiljøet.

Videre vil studentenes erfaring med kollegialt utviklingsarbeid og samarbeid om inkluderende praksis danne utgangspunkt for utforsking av mulighetene for kollektiv styrking av inkluderende praksis på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle kunnskap om felleskapsdannende undervisnings- og læringsarbeid
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i det å være en endringsagent

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta initiativ som engasjerer elevene til deltagelse og kollektive opplevelser
  • kan analysere barn og unges opplevelser av inkludering og ekskludering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke erfaring til å trygge elevmangfoldet og bidra til utviklingsstøttende prosesser i klassen og kollegiet
  • kan skape myndiggjørende undervisnings- og læringsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innlevering av utkast til individuelle eksamensarbeider
  • Deltagelse i gruppeprosess og innlevering av utkast til gruppetekst
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Eksamen består av tre skriftlige oppgaver: to individuelle og en i gruppe (vekting 25%, 25%, 50%). En student som får vurderingen ikke bestått på en av de skriftlige oppgavene, behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen som ikke er bestått. Studenten kan klage først når alle karakterer for emnet er kunngjort. Studenten må angi hvilken eller hvilke delvurderinger klagen gjelder.

Arbeidskrav: Innlevering av utkast til individuelle eksamenstekster. Deltagelser i gruppeprosess og innlevering av utkast til gruppetekst.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Forkunnskapskrav

SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent

SKOLE6252 Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Deleksamen 1 Individuell oppgave 1/4 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Deleksamen 2 Individuell oppgave 1/4 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Deleksamen 3 Gruppeoppgave 2/4 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU