Emne - Sosialpedagogisk lærerarbeid - SKOLE6253
SKOLE6253 - Sosialpedagogisk lærerarbeid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Deleksamen 2 Individuell oppgave | 1/4 | |||
Deleksamen 3 Gruppeoppgave | 2/4 | |||
Deleksamen 1 Individuell oppgave | 1/4 |
Faglig innhold
Emnet utforsker og utvikler sosialpedagogisk arbeid i klasserommet og skolen. Fokus er på felleskapsdannende undervisnings- og læringsarbeid som fremmer alle elevers mestring og tilknytning. Dette innebærer praksiser for gjenkjennelse og verdsetting som styrker enkeltelevers tilknytningsmuligheter i det sosiale fellesskapet, og forming av et demokratisk læringsmiljø.
Studentene lærer strategier for å bygge ned betydningen av etniske skillelinjer, kjønnsstereotypier, økonomisk ulikhet og variasjon i funksjonsevne blant elevene. Sentrale redskaper er undervisning som fremmer ferdigheter i samarbeidslæring mellom elever som har ulike styrker, anerkjennelse mellom elever i klasserommet, og erkjennelse av mangfold innenfor og på tvers av alle samfunnsskapte kategorier av mennesker.
Studentene vil lære å bruke en bredde av sanseinntrykk som grunnlag for undervisnings- og læringserfaringer, med fokus på kroppslige opplevelser som kilde til variasjon i arbeid med tilpasset opplæring for alle elever. Arbeid med kroppslig læring krever kreativt arbeid med undervisningens sted og rom, og emnet vil gi innblikk i ulik bruk av uterom, skolens rom og lokalmiljøet.
Videre vil studentenes erfaring med kollegialt utviklingsarbeid og samarbeid om inkluderende praksis danne utgangspunkt for utforsking av mulighetene for kollektiv styrking av inkluderende praksis på egen arbeidsplass.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle kunnskap om felleskapsdannende undervisnings- og læringsarbeid
- har kunnskap om muligheter og utfordringer i det å være en endringsagent
Ferdigheter
Studenten
- kan ta initiativ som engasjerer elevene til deltagelse og kollektive opplevelser
- kan analysere barn og unges opplevelser av inkludering og ekskludering
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke erfaring til å trygge elevmangfoldet og bidra til utviklingsstøttende prosesser i klassen og kollegiet
- kan skape myndiggjørende undervisnings- og læringsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av utkast til individuelle eksamensarbeider
- Deltagelse i gruppeprosess og innlevering av utkast til gruppetekst
- Deltakelse på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Eksamen består av tre skriftlige oppgaver: to individuelle og en i gruppe (vekting 25%, 25%, 50%). En student som får vurderingen ikke bestått på en av de skriftlige oppgavene, behøver bare framstille seg til ny vurdering i den delen som ikke er bestått. Studenten kan klage først når alle karakterer for emnet er kunngjort. Studenten må angi hvilken eller hvilke delvurderinger klagen gjelder.
Arbeidskrav: Innlevering av utkast til individuelle eksamenstekster. Deltagelser i gruppeprosess og innlevering av utkast til gruppetekst.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Forkunnskapskrav
SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent
SKOLE6252 Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Deleksamen 1 Individuell oppgave 1/4 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Deleksamen 2 Individuell oppgave 1/4 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Deleksamen 3 Gruppeoppgave 2/4 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"