course-details-portlet

SKOLE6252 - Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Individuell skriftlig oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet gir innsikt i barn- og unges opplevelse av å være delaktige og betydningsfulle i egen opplæring, og forståelse for lærerens rolle i ekskluderings- og inkluderingsmekanismer, forebygging av utenforskap og utvikling av skolen som demokratisk samfunnsinstitusjon.

Emnet vil fremme innsikt i barn og unges livsverden. Forståelse for barns kategorisering, oppfattelser av hierarki og forskjell er viktig for å legge til rette for fellesskap og tilhørighet i skolen. Videre vil arbeid med barns livsverden danne utgangspunkt for å forstå viktige forskjellsskapende dimensjoner i barnas liv, som sosial ulikhet, kjønn, seksualitet, funksjonsvariasjon og etnisitet. Emnet belyser også barn og unges egne praksiser for anerkjennelse og verdsettinger, og læring i et digitalisert og mettet informasjonssamfunn.

Emnet fremmer forståelse for utdanningspolitiske og institusjonelle føringer og praksiser som har betydning for inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen. Her vil politikk og praksis som studentene selv har erfaring med danne utgangspunkt for utforsking av utdanningspolitikk og inkludering.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges ulike livsvilkår, og hvordan skolen kan bidra til å styrke det enkelte barn i skole og samfunn
  • kan analysere barn og unges livsverden i lys av materielle og sosiale forhold som natur, kultur, teknologi og aktivitet
  • kan forstå barn og unges opplevelser av tilknytning i lys av deres utfordringer, ressurser og muligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape trygge og utviklingsstøttende relasjoner for alle barn og unge i skolen
  • kan opptre solidarisk i relasjon til elever som opplever ekskludering i skolen
  • kan åpne for barn- og unges livsverden i undervisnings- og læringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre kritisk i forhold til pedagogiske praksiser og deres konsekvenser for ulike elever
  • kan uttrykke selvstendige fortolkninger i dialog med gjeldende utdanningspolitikk

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innlevering av utkast til eksamensoppgave
  • Muntlig framføring
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Eksamen: Individuell skriftlig oppgave 100 %

Vurderes til bestått/ikke bestått

Arbeidskrav: Individuell skriftlig oppgave med muntlig framføring og deltakelse på minst to av tre samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PED6036 15.0 HØST 2022
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Individuell skriftlig oppgave 100/100

Utlevering
02.12.2024

Innlevering
13.12.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU