Emne - Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet - SKOLE6252
SKOLE6252 - Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir innsikt i barn- og unges opplevelse av å være delaktige og betydningsfulle i egen opplæring, og forståelse for lærerens rolle i ekskluderings- og inkluderingsmekanismer, forebygging av utenforskap og utvikling av skolen som demokratisk samfunnsinstitusjon.
Emnet vil fremme innsikt i barn og unges livsverden. Forståelse for barns kategorisering, oppfattelser av hierarki og forskjell er viktig for å legge til rette for fellesskap og tilhørighet i skolen. Videre vil arbeid med barns livsverden danne utgangspunkt for å forstå viktige forskjellsskapende dimensjoner i barnas liv, som sosial ulikhet, kjønn, seksualitet, funksjonsvariasjon og etnisitet. Emnet belyser også barn og unges egne praksiser for anerkjennelse og verdsettinger, og læring i et digitalisert og mettet informasjonssamfunn.
Emnet fremmer forståelse for utdanningspolitiske og institusjonelle føringer og praksiser som har betydning for inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen. Her vil politikk og praksis som studentene selv har erfaring med danne utgangspunkt for utforsking av utdanningspolitikk og inkludering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og unges ulike livsvilkår, og hvordan skolen kan bidra til å styrke det enkelte barn i skole og samfunn
- kan analysere barn og unges livsverden i lys av materielle og sosiale forhold som natur, kultur, teknologi og aktivitet
- kan forstå barn og unges opplevelser av tilknytning i lys av deres utfordringer, ressurser og muligheter
Ferdigheter
Studenten
- kan skape trygge og utviklingsstøttende relasjoner for alle barn og unge i skolen
- kan opptre solidarisk i relasjon til elever som opplever ekskludering i skolen
- kan åpne for barn- og unges livsverden i undervisnings- og læringsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan opptre kritisk i forhold til pedagogiske praksiser og deres konsekvenser for ulike elever
- kan uttrykke selvstendige fortolkninger i dialog med gjeldende utdanningspolitikk
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av utkast til eksamensoppgave
- Muntlig framføring
- Deltakelse på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Eksamen: Individuell skriftlig oppgave 100 %
Vurderes til bestått/ikke bestått
Arbeidskrav: Individuell skriftlig oppgave med muntlig framføring og deltakelse på minst to av tre samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Anbefalte forkunnskaper
SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED6036 | 15.0 | HØST 2022 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell skriftlig oppgave
100/100
Utlevering
02.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"