Emne - Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter - SKOLE6250
SKOLE6250 - Spesialpedagogikk for inkludering og like muligheter
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet setter studentene i stand til å forstå, analysere og håndtere komplekse samspillsforhold i skolen relatert til barn og unge med læringsutfordringer, og hvordan dette har betydning for deres opplæringssituasjon.
Emnet har særlig fokus på barn og unge som utfordres i lesing, skriving og regning, sosiale og emosjonelle utfordringer og ulike utviklingsforstyrrelser og fysiske begrensinger.
Emnet vektlegger kunnskap knyttet til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer for disse elevgruppene og hvordan en kan utvikle skolen som demokratisk samfunnsinstitusjon.
Spesialpedagogisk grunnlagstenkning, tidlig forebyggende innsats og helsefremming, verdier og juridiske og etiske problemstillinger inngår også. Særlig vil det legges opp til kritisk refleksjon knyttet til ulike dilemma som følger med kategorisering og diagnostisering med tanke på elevens beste, samt medvirkning som en del av den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogikkens opprinnelse og bidrag for elever med ulike læringsutfordringer
- har forståelse for elever med ulike læringsutfordringer og hvordan slike utfordringer kan oppstå og forsterkes i møte med skolens krav.
- kan reflektere rundt lærerens handlings- og mulighetsrom for helsefremmende arbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan opptre solidarisk i relasjon til elever som opplever ekskludering i skolen
- kan reflektere rundt konsekvenser av ulike spesialpedagogiske tiltak
- kan skape opplevelser av inkludering og legge til rette for elevmedvirkning i skolens inkluderingsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- har personlig kompetanse som grunnlag for å kunne analysere og reflektere kritisk om seg selv, om egne verdier, valg og handlinger i møte med elever med læringsutfordringer og hva som er til elevenes beste
- kan utvikle forståelse for inkluderings- og eksluderingsprosesser for elever med læringsutfordringer sammen med kolleger.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av utkast til eksamensoppgave
- Muntlig fremføring
- Oppmøte på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Individuell skriftlig oppgave
Bestått/ikke bestått
Alle hjelpemidler er tillatt.
Arbeidskrav: Individuell skriftlig oppgave, muntlig fremføring og oppmøte på minst to av tre samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Anbefalte forkunnskaper
SKOLE6150 Læreren som inkluderingsagent
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Spesialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell skriftlig oppgave
100/100
Utlevering
02.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"