Emne - Læreres forsknings- og utviklingsarbeid - SKOLE6151
Læreres forsknings- og utviklingsarbeid
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning generelt og mulighetsrommet for læreres utforskning spesielt. Fokuset ligger på forskningsmetoder, utviklingsstrategier, etikk og kunnskapssyn som er spesielt egnet til utforsking og utvikling av lærerarbeid.
Emnet tar utgangspunkt i sentrale spesialpedagogiske og sosialpedagogiske problemstillinger og gir et innblikk i utdanningsforskning som belyser disse problemene på ulikt vis. Studentene vil lære å initiere kollegiale og institusjonelle prosesser for å styrke skolen og barnehagens evne til å ivareta alle elevers rett til utdanning, samt analysere resultater av egne prosjekter.
Studentene vil få kjennskap til ulike forsknings- og utviklingsdesign som kan danne utgangspunkt for egne masterprosjekt. Det legges vekt på hvordan erfaringsbasert kunnskap, både egen og andres, kan løftes inn i forsknings- og utviklingsarbeid i skole og barnehage.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan kunnskapssyn og metodevalg påvirker forsknings- eller utviklingsarbeid
- har forståelse for vitenskapsteori, pedagogisk teori og ulike metodiske innganger
- kan reflektere rundt etiske utfordringer i forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger
- kan utvikle forsknings- eller utviklingsprosesser
- kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere pedagogiske praksiser og egenutviklede prosjekter med henblikk på ulike konsekvenser for etikk og rettferdighet
- kan være kritisk til forskningens eller utviklingsarbeidets muligheter og begrensninger, herunder konsekvenser av egen forskning eller utvikling
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til arbeid med muntlig eksamen. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse i gruppeprosess med innleveringer
- Deltakelse på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Muntlig eksamen i gruppe.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess med inntil fem innleveringer og obligatorisk oppmøte på minst to av tre samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Fagområder
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
- Spesialpedagogikk