Emne - Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen - SKOLE6151
SKOLE6151 - Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen i gruppe | 100/100 | 45 minutter |
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen generelt og mulighetsrommet for læreres utforskning spesielt. Fokuset ligger på forskningsmetoder, metodologier, etikk og kunnskapssyn som er spesielt egnet til utforsking og utvikling av lærerarbeid i en mangfoldig skole.
Emnet tar utgangspunkt i sentrale spesialpedagogiske og sosialpedagogiske problemstillinger og gir et innblikk i utdanningsforskning som belyser disse problemene på ulikt vis. Studentene vil lære å initiere kollegiale og institusjonelle prosesser for å styrke skolens evne til å ivareta alle elevers rett til utdanning, samt analysere resultater av egne prosjekter.
Studentene vil få kjennskap til ulike forskningsdesign som kan danne utgangspunkt for utvikling av egne masterprosjekt. Det vil legges vekt på hvordan erfaringsbasert kunnskap, både egen og andres, kan løftes inn i forskningsarbeid i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan kunnskapssyn og metodevalg påvirker forskerblikket
- har forståelse for vitenskapsteori, pedagogisk teori og ulike metodiske innganger
- kan reflektere rundt forskningsetiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger
- kan utvikle forskningsprosesser
- kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere pedagogiske praksiser og egenutviklede prosjekter med henblikk på ulike konsekvenser for etikk og rettferdighet
- kan være kritisk til forskningens muligheter og begrensninger, herunder konsekvenser av egen forskning
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til arbeid med muntlig eksamen. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse i gruppeprosess med innleveringer
- Deltakelse på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Muntlig eksamen i gruppe.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.
Arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess med inntil fem innleveringer og obligatorisk oppmøte på minst to av tre samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Sosialpedagogikk
- Spesialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Muntlig eksamen i gruppe 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"