Emne - Læreren som inkluderingsagent i skolen - SKOLE6150
SKOLE6150 - Læreren som inkluderingsagent i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppeoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet er en introduksjon til skolen som arena for demokrati og inkludering, men også utenforskap.
Studentene vil få en innføring i de sosialpedagogiske og spesialpedagogiske tradisjonene innenfor pedagogikken. Videre belyses sentrale og komplekse sosialpedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger i dialog med studentenes erfaringer fra virksomhet i skolen. I denne dialogen vil tema som forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning, normalitet og avvik, verdsetting av alle elever og vurderingspraksis, være viktige.
Emnet drøfter kunnskap om lærerens rolle og autonomi i tverrfaglig samarbeid rundt eleven og inkludering i skole-hjem-samarbeid. Studentenes erfaringer med dette arbeidet i skolen danner utgangspunkt for felles utforsking av muligheter for å kvalifisere og forbedre egen praksis på disse områdene.
Emnet gir innblikk i relasjonelle, institusjonelle og didaktiske dimensjoner på emnets fokusområder, med vekt på forebygging av sosialt og faglig utenforskap gjennom inkluderende læringsprosesser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og unges opplevelser av inkludering og ekskludering
- kan reflektere rundt kategorisering og konsekvenser av kategorisering, som oppstår i spennet mellom normalitet vs. avvik, individ vs. fellesskap
- kan forstå ulike barn og unges ressurser, muligheter og utfordringer i møte med skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan skape inkluderingsprosesser gjennom arbeid i skolen
- kan ta initiativ for å fremme barn og unges deltagelse og kollektive opplevelser
- kan utvikle profesjonalitet i møte med foresatte og andre profesjoner i laget rundt barnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte forskjellen mellom undervisningsprosesser som ekskluderer elever og undervisningsprosesser som inkluderer alle elever
- kan verdsette forskjellighet i skole- og nærmiljø
- kan forebygge sosialt og faglig utenforskap
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledningsseminar knyttet til arbeid med skriftlig oppgave. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse i gruppeprosess
- Deltakelse på minst to av tre samlinger
Mer om vurdering
Gruppebasert skriftlig oppgave. Vekting 100 %.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Obligatorisk arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess og deltakelse på minst to av tre samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppeoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Gruppeoppgave
100/100
Utlevering
06.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"