Emne - Forskning og utvikling i skolen - SKOLE6134
SKOLE6134 - Forskning og utvikling i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir inngående innsikt i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelige metoder. Det vil bli lagt vekt på å kvalifisere studentene til å analysere og utnytte informasjon om skolen fra for eksempel nasjonale prøver, elevundersøkelsen og egne, vitenskapelige observasjoner som utgangspunkt for kunnskapsbasert utviklingsarbeid. Det vil bli lagt vekt på å forberede studentene metodisk for arbeidet med masteroppgaven. Studentene trenes i å designe et forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
KunnskapStudenten- har avansert kunnskap om teoriers betydning i forskning og har inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner- har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og dataanalyse- har inngående kunnskap om forskningsetikk og gjennomføring av forskningsprosjektFerdigheterStudenten- kan analysere vitenskapelige arbeider- kan planlegge og igangsette forskningsprosjekt- kan frambringe forskningsdata og analysere data- kan gjennomføre og sikre kvalitet i et forskningsarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger i emnet med obligatorisk oppmøte. Det blir gitt en oppgave i form av et studiespørsmål eller praktisk/teoretisk oppgave som arbeidskrav før og mellom samlingene. Svar på oppgaven i form av en fagtekst vurderes som godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Studentene skal levere arbeidsoppgaver som får tilbakemelding. Det gis tilbakemelding på muntlige framlegg. Ett mellomarbeid i form av oppgave får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet. Hjemmeoppgave på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet eller tilsvarende emner. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6125 | 7.5 | HØST 2019 | |
SKOLE6127 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Semesteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Semesteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"