Emne - Ledelse av kunnskapsorganisasjoner - SKOLE6133
SKOLE6133 - Ledelse av kunnskapsorganisasjoner
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet fokuserer på ledelse i og av kunnskapsvirksomheter, med spesiell vekt på utdanningsorganisasjoner som for eksempel skolen. Dette er en teoretisk vinkling på ledelse (kunnskapsledelse), som har røtter i praktiske endringer i virksomheter internasjonalt og problemstillinger knyttet til overgangen til et globalt kunnskapssamfunn. Emnet problematiserer spørsmål som: Er pedagoger (på alle nivå) kunnskapsarbeidere, og hva er konsekvensene for lederrollen? Hva kjennetegner utdanningsorganisasjoner som kunnskapsvirksomheter? Hvordan leder man endring og utvikling i kunnskapsorganisasjoner? Hvilken betydning har den norske ledelsesmodellen og team-tenkning for ledelse i norske utdanningsvirksomheter? Hvis studenten/eleven er subjekt, hvilke konsekvenser har dette for kunnskapsledelse? Hva er i det hele tatt «kunnskap», og hvilke forståelser av kunnskap er det som særpreger organisering av norske utdanningsvirksomheter?
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teorier om kunnskap, kunnskapsvirksomheter, utdanningsorganisasjoner, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere og kunnskapsledelse
- inngående kunnskap om utvikling og deling av kunnskap i utdanningsorganisasjoner
- inngående kunnskap om organiserings- og ledelsesutfordringer tilknyttet kunnskapsutvikling i utdanningsorganisasjoner
- inngående kunnskap om betydningen av likeverdig partnerskap for utvikling av utdanningsvirksomheter
- inngående kunnskap om organisering og ledelse i utdanningsorganisasjoner ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke relevant teori i arbeidet med å utvikle egne lederferdigheter og tilpasse ledelse ut fra kontekst og situasjon
- analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon og utvikle praksiser og rutiner for kunnskapsutvikling
- har inngående kunnskap om intervju og observasjon som metode og kan bruke intervjuer og observasjon som metode i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
Generell kompetanse
Studenten kan
- initiere og tilrettelegge for kunnskapsutvikling og læringsprosesser i organisasjonen og utvikle utdanningsorganisasjoner som støtter kunnskapsarbeiderens profesjonsutøvelse ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»
- initiere, planlegge og gjennomføre utviklingsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner.
Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Det blir gitt mellomarbeid som vurderes som godkjent/ikke godkjent. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Studentene skal levere mellomarbeid som får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet.
Emnet avsluttes med en semesteroppgave som vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6123 | 7.5 | HØST 2019 | |
SKOLE6122 | 7.5 | HØST 2019 | |
SKOLE6130 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
11.12.2024Innlevering
18.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"