course-details-portlet

SKOLE6133 - Ledelse av kunnskapsorganisasjoner

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet fokuserer på ledelse i og av kunnskapsvirksomheter, med spesiell vekt på utdanningsorganisasjoner som for eksempel skolen. Dette er en teoretisk vinkling på ledelse (kunnskapsledelse), som har røtter i praktiske endringer i virksomheter internasjonalt og problemstillinger knyttet til overgangen til et globalt kunnskapssamfunn. Emnet problematiserer spørsmål som: Er pedagoger (på alle nivå) kunnskapsarbeidere, og hva er konsekvensene for lederrollen? Hva kjennetegner utdanningsorganisasjoner som kunnskapsvirksomheter? Hvordan leder man endring og utvikling i kunnskapsorganisasjoner? Hvilken betydning har den norske ledelsesmodellen og team-tenkning for ledelse i norske utdanningsvirksomheter? Hvis studenten/eleven er subjekt, hvilke konsekvenser har dette for kunnskapsledelse? Hva er i det hele tatt «kunnskap», og hvilke forståelser av kunnskap er det som særpreger organisering av norske utdanningsvirksomheter?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier om kunnskap, kunnskapsvirksomheter, utdanningsorganisasjoner, kunnskapsarbeid, kunnskapsarbeidere og kunnskapsledelse
  • inngående kunnskap om utvikling og deling av kunnskap i utdanningsorganisasjoner
  • inngående kunnskap om organiserings- og ledelsesutfordringer tilknyttet kunnskapsutvikling i utdanningsorganisasjoner
  • inngående kunnskap om betydningen av likeverdig partnerskap for utvikling av utdanningsvirksomheter
  • inngående kunnskap om organisering og ledelse i utdanningsorganisasjoner ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevant teori i arbeidet med å utvikle egne lederferdigheter og tilpasse ledelse ut fra kontekst og situasjon
  • analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon og utvikle praksiser og rutiner for kunnskapsutvikling
  • har inngående kunnskap om intervju og observasjon som metode og kan bruke intervjuer og observasjon som metode i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • initiere og tilrettelegge for kunnskapsutvikling og læringsprosesser i organisasjonen og utvikle utdanningsorganisasjoner som støtter kunnskapsarbeiderens profesjonsutøvelse ut fra en visjon om «studenten/eleven som subjekt»
  • initiere, planlegge og gjennomføre utviklingsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner.

Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Det blir gitt mellomarbeid som vurderes som godkjent/ikke godkjent. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oppgave
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Studentene skal levere mellomarbeid som får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet.

Emnet avsluttes med en semesteroppgave som vurderes til bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse. Emnet forutsetter bestått i emnene SKOLE6131 Organisasjon og ledelse i skolen og SKOLE6132 Skolen i samfunnet. Forkunnskapskravet må være innfridd for å kunne ta eksamen i emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6123 7.5 HØST 2019
SKOLE6122 7.5 HØST 2019
SKOLE6130 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Utlevering
11.12.2024

Innlevering
18.12.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU