Emne - Skolen i samfunnet - SKOLE6132
SKOLE6132 - Skolen i samfunnet
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet retter seg mot utvikling og ledelse av kunnskapsorganisasjoner - da med et særlig fokus på ledelse av skoler, rektors rolle og ansvar, samt utdanningssektorens plass og rolle i samfunnet. Emnet belyser hvordan utdanningssektoren styres, forvaltes, ledes og reguleres gjennom lover, forskrifter og avtaleverk. Det legges også vekt på skoleeierskap i offentlige og private skoler, herunder hvordan skole og utdanning kan utvikles og påvirkes av politiske strømninger og samspill med øvrige tjenesteområder i samfunnet (f.eks. førskole, helse og barnevern).
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om skolens samfunnsmandat
- avansert kunnskap om skolens posisjon i samfunnet
- avansert kunnskap om strategier for endring og utvikling i skolen
- har avansert kunnskap om lover, forskrifter og avtaleverk som gjelder skolens virksomhet
- inngående kunnskap om dokumentanalyse som metode og kan bruke dokumentanalyse i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
- inngående kunnskap om teoriers betydning i forskning og grunnleggende kunnskap om vitenskapsteoretiske posisjoner
- har kunnskap om krav som stilles til akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke data og relevant teori i arbeidet med å lede utviklingen av skolens kvalitetsarbeid
- lede skolen i samsvar med lov og avtaleverk
- frambringe forskningsdata og analysere data
- bruke relevant teori i arbeidet med å utvikle egne lederferdigheter og tilpasse ledelse ut fra kontekst og situasjon
- analysere utdanningsorganisasjonens kontekst og situasjon
- bruke dokumentanalyse som metode i analyse av egen organisasjon og lederpraksiser
- kan generere forskningsdata
- skrive en akademisk tekst i samsvar med krav som stilles til slike tekster
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med oblogatorisk oppmøte i emnet. Det blir gitt en skriftlig oppgave i form av et studiespørsmål som studentene skal besvare før og mellom samlingene. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Studentene skal levere arbeidsoppgave som følges opp med tilbakemelding. Ett mellomarbeid i form aven skriftlig oppgave får formativ vurdering og kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emne forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Semesteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Semesteroppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"