course-details-portlet

SKOLE6131 - Organisasjon og ledelse i skolen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 14 dager

Faglig innhold

Emnet tar for seg sentrale temaer, teorier og forskningsbidrag innenfor organisasjon og ledelse, med spesiell vekt på organisering og ledelse i skole og utdanningssektoren. Emnet behandler ulike former for ledelse, både i organisasjoner og av kunnskapsarbeidere. Organisasjons- og ledelsesteori behandles, med vekt på kontekstualisering av utdanningssektor. Emnet har et kombinert praktisk og akademisk fokus.

Læringsutbytte

Studenten skal ha kunnskap om:

  • Forskningslandskapet innen ledelse og utvikling i utdanningsorganisasjoner
  • Aktuelle forskningsmetoder
  • Organisasjonsteori, med vekt på utdanningsorganisasjoner
  • Teori om ledelse, med særlig vekt på ledelse i utdanningsorganisasjoner
  • Teori om læring og utvikling

Studenten skal ha ferdigheter i:

  • Å lede utdanningsorganisasjoner
  • Å lede utviklingen av et godt miljø for læring i utdanningsorganisasjoner
  • Å anvende forskning til egen kontekst og praksis

Studenten skal ha generell kompetanse i:

  • Å reflektere rundt kontekst, praksis og forskning
  • Å tenke kritisk om kontekst, praksis og forskning
  • Å gjøre analyser av utdanningsorganisasjoner og skolen som organisasjon
  • Å analysere egne utfordringer som leder i en utdanningsorganisasjon
  • Å knytte sammen teori og praksis

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte på samlinger
  • Oppgave

Mer om vurdering

Studentene skal levere mellomarbeid som kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)

Forkunnskapskrav

Adgang til emnet forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6120 15.0 HØST 2019
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU