Emne - Organisasjon og ledelse i skolen - SKOLE6131
SKOLE6131 - Organisasjon og ledelse i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 14 dager |
Faglig innhold
Emnet tar for seg sentrale temaer, teorier og forskningsbidrag innenfor organisasjon og ledelse, med spesiell vekt på organisering og ledelse i skole og utdanningssektoren. Emnet behandler ulike former for ledelse, både i organisasjoner og av kunnskapsarbeidere. Organisasjons- og ledelsesteori behandles, med vekt på kontekstualisering av utdanningssektor. Emnet har et kombinert praktisk og akademisk fokus.
Læringsutbytte
Studenten skal ha kunnskap om:
- Forskningslandskapet innen ledelse og utvikling i utdanningsorganisasjoner
- Aktuelle forskningsmetoder
- Organisasjonsteori, med vekt på utdanningsorganisasjoner
- Teori om ledelse, med særlig vekt på ledelse i utdanningsorganisasjoner
- Teori om læring og utvikling
Studenten skal ha ferdigheter i:
- Å lede utdanningsorganisasjoner
- Å lede utviklingen av et godt miljø for læring i utdanningsorganisasjoner
- Å anvende forskning til egen kontekst og praksis
Studenten skal ha generell kompetanse i:
- Å reflektere rundt kontekst, praksis og forskning
- Å tenke kritisk om kontekst, praksis og forskning
- Å gjøre analyser av utdanningsorganisasjoner og skolen som organisasjon
- Å analysere egne utfordringer som leder i en utdanningsorganisasjon
- Å knytte sammen teori og praksis
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Mellomarbeidet må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- Oppgave
Mer om vurdering
Studentene skal levere mellomarbeid som kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emnet forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6120 | 15.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
04.12.2024Innlevering
11.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"