Emne - Ledelse og digitalisering - SKOLE6130
SKOLE6130 - Ledelse og digitalisering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Hovedtema i emnet er
- skolen som organisasjon
- skoleledelse
- lederrollen
- endringsledelse
- digital transformasjon (teknologi, samfunn og skole)
Fokus rettes mot aspekter ved skolen som organisasjon og skoleledelse når praksiser i skolen digitaliseres. Hovedtemaene belyses fra ulike teoretiske perspektiver med særlig vekt på sammenhenger mellom teknologiutvikling, samfunnsutvikling, implikasjoner for endringsledelse og skoleutvikling. Et overordnet mål er å styrke studentenes kompetanse i å lede skoleutvikling hvor bruk av digitale teknologier står sentralt i endringsprosessene. Studiet skal kunne føre til konkrete forbedringer i egen skole, som kommer elevens læring til gode.
Emnet bygger på den nasjonale rektorutdanningen eller tilsvarende skolelederutdanning.
SKOLE6130 Digitalisering og ledelse i skolen kan inngå i masterprogrammet Skoleutvikling og utdanningsledelse ved NTNU som erstatning for emnet SKOLE6133.
Etter fullført studie har du utviklet kompetanse i å:
- Tolke styringsdokumenter og lov og regelverk i skolen
- Forstå den digitale utviklingen i samfunnet
- Anvende teorier, begreper og forskning på ledelse og digitalisering i skolen
- Analysere egen og skolens digitale modenhet
- Lede utviklingsprosesser for å utvikle skolens digitale modenhet
- Utnytte nettverk for kontinuerlig deling og oppdatering på fagfeltet
- Utvikle økt trygghet, bevissthet og forståelse av egen rolle i ledelse av skolens digitale virksomhet
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidaten skal:
- Ha inngående kunnskap om fagområdet ledelse og digitalisering i skolen, samt beherske fagområdetenes uttrykksformer.
- Kunne analysere skolens digitale modenhet og lede endringsprosesser på bakgrunn av den informasjonen som kommer frem.
- Drøfte kunnskapen i en systematisk og forskningsbasert utvikling av lederrollen og lederskap i skolen
- Kunne lede og tilrettelegge for nytenking og innovasjon og videreutvikling av personalets pedagogiske og administrative bruk av digitale tjenester.
- Utvikle egen skole i egen organisasjon og i samarbeid med andre sentrale aktører
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Kunnskap:
Kandidaten skal ha:
- avansert kunnskap om digitalisering i skolen på individ- og organisasjonsnivå
- anvende kunnskap gjennom å reise relevante problemstillinger for å utvikle egen lederrolle i digitalisering av skolen
- spesialisert kunnskap for å kunne vurdere skolens bruk og behov for digitalt utstyr/digitale tjenester og ressurser
- inngående kunnskap om fagområdet/ledelse og digitalisering for å utvikle skolen som organisasjon
Ferdigheter:
Kandidaten skal kunne
- utføre kritisk analyse av teori og forskning fra ulike informasjonskilder i en kontinuerlig utvikling av skolens digitale kompetanse
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- utvikle et helhetlig planverk for egen skolens digitale utvikling
- lede og tilrettelegge for personalets pedagogiske og administrative bruk av digitale hjelpemidler
- kartlegge behovet for digitalt utstyr på skolen og samarbeid med kommunen om anskaffelser
Generell kompetanse:
Kandidaten skal kunne:
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til ledelse av digitalisering i skolen
- anvende kunnskaper og ferdigheter i studiet på innenfor fagområdet på egen skole?
- bidra til og lede nytenking og innovasjon i en digital utvikling av skolen?
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer?
Læringsformer og aktiviteter
Studentene deles inn i basisgrupper. Hver basisgruppe får tildelt en veileder som følger gruppenes arbeid gjennom hele studiet. Veileder har ansvar både for den akademiske delen av utdanningen og ferdighetstreningen.
Emnet gjennomføres over fire temasamlinger á to til tre dager med mellomarbeid mellom samlingene. En god sammenheng mellom samlingsaktiviteter og mellomperiodearbeid bidrar til å utvikle studentens kompetanse på området er et viktig element i gjennomføringen.
Samlingene er tematiske oppbygd med forelesninger, gruppearbeid, refleksjon og erfaringsutveksling i plenum, i grupper og individuelt. Studentene gis mulighet til å reflektere over og utvikle egen lederrolle knyttet til tematikken som behandles. Mellomperiodene brukes både til individuelt arbeid og til arbeid i faste basisgrupper.
Eksamensoppgaven består av i utviklingsarbeid ved egen organisasjon. Arbeidskravene, består i å skrive og dele tekster tilknyttet temaene fra samlingen og problemstillingen som reises av studenten i eksamensoppgaven. Tekstene, som samlet utgjør eksamensoppgaven, skal settes i sammenheng med egne arbeidsutfordringer og knyttes til relevant teori.
Obligatoriske aktiviteter
- obligatorisk oppmøte på samlingene
- mellomarbeid
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av Institutt for lærerutdanning.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlingene
- Mellomarbeid
Mer om vurdering
Obligatorisk mellomarbeid og oppmøte på samlingene må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen.
Arbeidskravene, utgjør en tekst, som utvikles i løpet av studiet. Teksten leveres inn som en eksamensbesvarelse ved emneslutt.
Mer informasjon om mellomarbeid, samlinger og eksamen gis på første samling.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav er godkjent rektorutdanning, 30 stp, eller tilsvarende skolelederutdanning.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6122 | 7.5 | VÅR 2019 | |
SKOLE6123 | 7.5 | VÅR 2019 | |
SKOLE6133 | 15.0 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"