Emne - Den nasjonale rektorutdanningen ved NTNU - SKOLE6119
Den nasjonale rektorutdanningen ved NTNU
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Rektorutdanningen er et statlig finansiert videreutdanningstilbud for rektorer og skoleledere i grunnskolen og videregående opplæring, samt ledere på institusjoner som tilbyr voksenopplæring på grunnopplæringsnivå. Studietilbudet har en varighet på halvannet år, og gir 30 studiepoeng. Rektorutdanningen gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, og NTNU tilbyr studiested i Trondheim, Tromsø eller Bodø.
Rektorutdanningen ved NTNU-nettverket er et handlingsorientert, kunnskaps- og verdibasert studium der prosesslæring og egenutvikling står sentralt.
Studiet har fem hovedtema:
• Samarbeid og organisasjonsbygging
• Elevenes læringsprosesser
• Utvikling og endring
• Styring og administrasjon
• Rektorrollen
I tillegg prioriteres det fire temaer som gjenspeile utfordringer som skoleledere står overfor:
- Skolemiljø
- Digitalisering
- Fagfornyelse og ledelse av læreplanarbeid
- Profesjonsfellesskapet og ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og fellesskap, med vekt på skolen som profesjonsfellesskap og læring i organisasjonen
- har inngående kunnskap om sentrale teorier og perspektiver innenfor organisasjon og ledelse, med vekt på skolen og utdanningssektoren
- har inngående kunnskap om hvordan skole og utdanning styres og forvaltes
Ferdighet
Kandidaten
- kan vurdere kvaliteter ved elevers, læreres og lederes læringsmiljø og lede utviklingen av dette
- kan anvende egne erfaringer, forskning og teori om ledelse i utvikling av egen organisasjon
- kan lede skolen i samsvar med lov og avtaleverk
- kan anvende kunnskaper for å utvikle egen lederrolle
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan lede systematisk utviklingsarbeid i skoleorganisasjon
- kan føre en faglig argumentasjon om skoleutvikling og utdanningsledelse
- kan videreutvikle skolen gjennom profesjonelle læringsfelleskap
Læringsformer og aktiviteter
Studiet gjennomføres med sju samlinger á tre dager, fordelt på tre semester. Studentene fordeles i heterogene basisgrupper og hver gruppe får en veileder som oppnevnes av instituttet. Det veiledes både om akademisk utvikling og profesjonsretting. Veiledningen foregår både på samlinger og gjennom digital kommunikasjon. Før og mellom samlingene gis det oppgaver/arbeidskrav som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Det forventes at studentene deltar aktivt på og mellom samlingene. En skriftlig hjemmeeksamen utgjør vurderingsgrunnlaget for studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Aktiv deltakelse på og i mellom samlinger
- Obligatoriske arbeidskrav ihht. emnebeskrivelse
Mer om vurdering
Mellom hver samling (7 samlinger totalt) leverer studentene et arbeidskrav hvor de skal dokumentere selvstendig læringsarbeid. Arbeidskravet kan leveres i ulike formater.
Sluttvurdering (skriftlig eksamen) foregår som oppgaveinnlevering. Oppgaveformulering og arbeidsprosess for oppgaven og arbeidskrav formidles til kandidatene ved studiestart.
Ved strykkarakter kan vesentlig forbedret oppgave leveres til vurdering én gang.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rektorutdanningen (KREKTOR)
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Kursmateriell
Pensumlitteraturen utgjør ca 2000 sider. Studentene kan velge noe litteratur selv. Slike valg må godkjennes.
Fagområder
- Skoleutvikling
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
- Bård Vinje
- Cecilie Skaalvik
- Eva Susanne Sahlin
- Iris Hansson Myran
- Mari-Ana Myfanwy Jones
- Marthe Lønnum
- Peter Mørk
- Pia Skog Hagerup
- Stian Tømmerdal
- Trude Kringstad