Emne - Fagovergripende perspektiv på lesing, skriving og matematikk - SKOLE6036
SKOLE6036 - Fagovergripende perspektiv på lesing, skriving og matematikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
I dette emnet skal studentene videreutvikle sin faglige kunnskap om muntlig, skriftlig og multimodal språk- og tekstutvikling, og om matematisk utvikling. Elevene sine hverdagserfaringer fra lek, omgang med ulike typer tekster og matematisk utforsking vil bli benyttet som ressurs for å utvikle matematiske begrep, språklig bevissthet og evne til språklig samhandling. Studentene skal få kunnskap om samtale, fortelling, høytlesing og tekstskaping som ressurser i begynneropplæringen.
Studentene skal lære om ulike tilnærminger til lesing, skriving og matematikk og om å legge opplæringa til rette for elever med ulike faglige behov. De skal kjenne til språklige utfordringer som kan kobles til utvikling av begrep, ordforråd og språklig samhandling blant andrespråkselever, samtidig som de skal kunne utnytte språklig mangfold som en pedagogisk ressurs. Emnet vil også omhandle ulike former for vurdering og kartlegging i begynneropplæringa i skriving, lesing og matematikk. Det vil være fokus på hvordan vurdering kan bidra til tilpasset undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om fortelling, samtale og samhandling som ressurs i skrive-, lese- og matematikkopplæring
- kunnskap om bruk av multimodale ressurser og semiotiske representasjoner i skriving, lesing og matematikk og på tvers av fagfelta
- kunnskap om barnelitteratur og estetiske læringsmåter som ressurs i begynneropplæring
- kunnskap om ulike tilnærminger til lesing, skriving og matematikk, og om utforskende arbeidsmåter i begynneropplæringa
- kunnskap om lek som tilnærming i begynneropplæringen i norsk og matematikk
- kunnskap om pedagogiske, faglige og etiske styrker og svakheter ved ulike former for vurdering og kartlegging
- kunnskap om hvordan en kan identifisere språk- og matematikkvansker på småtrinnet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke elevene sine ulike uttrykksformer, for eksempel fra leik og samtale, for å få innsikt i uformelle språk- og matematikkunnskaper, og utnytte disse i videre læring
- planlegge, gjennomføre og analysere faglige og flerfaglige undervisningsopplegg der utforskende arbeid med ulike semiotiske ressurser er sentrale elementer
- gjennomføre teoribaserte analyser av ulike typer læringsressurser (for eksempel læreverk, barnelitteratur, kartleggingsverktøy eller digitale ressurser)
- planlegge, tilrettelegge og gjennomføre undervisningsopplegg for elever med ulik språklig bakgrunn og ulikt faglig ståsted
- undersøke og kartlegge elevers utvikling innen skriving, lesing og matematikk og benytte erfaringene som grunnlag for tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten har
- fagovergripende perspektiv på arbeid med skriving, lesing, matematikk og muntlige ferdigheter
- evne til å legge til rette for og utnytte utforskende, kreative og estetiske arbeidsmåter i og på tvers av fag på småtrinnet
- evne til å tilpasse undervisninga til enkeltelever og elevgrupper med ulike behov
- oppdatert kunnskap om relevant fagdidaktisk forsking innenfor begynneropplæring i ulike fag
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid, praksisoppdrag og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner. I løpet av studiet vil det bli gitt flere ulike arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Det vil bli gitt tre arbeidsoppdrag hvor det blant annet legges opp til utprøving av undervisningsaktiviteter hvor det kreves tilgang til en elevgruppe.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Obligatorisk oppmøte på samlinger
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumliste publiseres på digital læringsplattform
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"