course-details-portlet

SKOLE6035 - Barnelitteraturen på småskoletrinnene

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen 100/100 30 minutter D

Faglig innhold

Dette emnet skal gi en grunnleggende forståelse av barnelitteratur og bruk av barnelitteratur. Et sentralt tema vil være barnelitteraturens egenart og historie, samt dens betydning for barns danning gjennom estetiske og kreative aktiviteter. Barnelitteraturens potensiale for utvikling av språklig og tekstlig bevissthet i den tidlige leseopplæringa, vil også bli belyst. Emnet har spesiell vekt på fortolkningsteori og barn som lesere.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • oversikt over sentrale barnelitterære sjangre og store linjer i norsk og europeisk barnelitteraturhistorie
  • kunnskap om barn som lesere av fiksjonstekster
  • kunnskap om muntlig fortellertradisjon
  • kunnskap om barnelitteraturens potensiale for utvikling av barns språk og tekstkompetanse for elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn
  • kunnskap om varierte didaktiske og estetiske tilnærminger til arbeid med litteratur i klasserommet

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og tolke tekster for barn
  • føre utforskende samtaler om barnelitteratur
  • lese høyt med innlevelse, engasjement og i samhandling med barnelyttere
  • fortelle eventyr, sagn og selvopplevde fortellinger og skape fortellinger sammen med barn
  • orientere seg i tekstmangfoldet, vurdere og gjøre bevisste og kritiske valg av tekster i leseopplæringa

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for estetiske og kreative prosesser i arbeid med barnelitteratur
  • kan nyttiggjøre seg av kunnskap om relevant forskning innafor de tema som omfattes av emnet, både i skolesammenheng og i forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan vurdere tekster estetisk og kritisk

Læringsformer og aktiviteter

Emnet går over ett semester med tre samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, arbeid med nærlesing, høytlesing, forteller- og estetiske verksteder, tektseminarer, diskusjoner og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Det vil også legges opp til utflukter til andre kulturinstitusjoner, eventuelt på kveldstid.

Obligatoriske aktiviteter

  • Analyse av barnelitterær tekst og didaktisk planlegging av formidling
  • Erfaringsframlegg i grupper
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever og kolleger på egen skole.

Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)

Kursmateriell

Pensumlitteratur blir offentliggjort på læringsplattform i forkant av semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Muntlig eksamen 100/100 D

10.12.2024 - 11.12.2024

Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU