Emne - Barnelitteraturen på småskoletrinnene - SKOLE6035
Barnelitteraturen på småskoletrinnene
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet skal gi en grunnleggende forståelse av barnelitteratur og bruk av barnelitteratur. Et sentralt tema vil være barnelitteraturens egenart og historie, samt dens betydning for barns danning gjennom estetiske og kreative aktiviteter. Barnelitteraturens potensiale for utvikling av språklig og tekstlig bevissthet i den tidlige leseopplæringa, vil også bli belyst. Emnet har spesiell vekt på fortolkningsteori og barn som lesere.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- oversikt over sentrale barnelitterære sjangre og store linjer i norsk og europeisk barnelitteraturhistorie
- kunnskap om barn som lesere av fiksjonstekster
- kunnskap om muntlig fortellertradisjon
- kunnskap om barnelitteraturens potensiale for utvikling av barns språk og tekstkompetanse for elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn
- kunnskap om varierte didaktiske og estetiske tilnærminger til arbeid med litteratur i klasserommet
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og tolke tekster for barn
- føre utforskende samtaler om barnelitteratur
- lese høyt med innlevelse, engasjement og i samhandling med barnelyttere
- fortelle eventyr, sagn og selvopplevde fortellinger og skape fortellinger sammen med barn
- orientere seg i tekstmangfoldet, vurdere og gjøre bevisste og kritiske valg av tekster i leseopplæringa
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for estetiske og kreative prosesser i arbeid med barnelitteratur
- kan nyttiggjøre seg av kunnskap om relevant forskning innafor de tema som omfattes av emnet, både i skolesammenheng og i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan vurdere tekster estetisk og kritisk
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, arbeid med nærlesing, høytlesing, forteller- og estetiske verksteder, tektseminarer, diskusjoner og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Det vil også legges opp til utflukter til andre kulturinstitusjoner, eventuelt på kveldstid.
Obligatoriske aktiviteter
- Analyse av barnelitterær tekst og didaktisk planlegging av formidling
- Erfaringsframlegg i grupper
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever og kolleger på egen skole.
Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnleggende lese–, skrive– og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumlitteratur blir offentliggjort på læringsplattform i forkant av semesterstart.
Fagområder
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag