Emne - Matematikkdidaktiske perspektiv på begynneropplæring - SKOLE6034
SKOLE6034 - Matematikkdidaktiske perspektiv på begynneropplæring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 30 minutter | F |
Faglig innhold
Dette emnet gir en dypere forståelse av matematikkdidaktiske perspektiver og diskuterer hvordan utforskende undervisning kan bidra til tilpasset opplæring. Videre vil ulike tilnærminger til design av matematikkoppgaver og utforming av undervisning diskuteres. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis videreutvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Det legges vekt på hvordan kunnskap kan utvikles og deles i et læringsfellesskap.
De underliggende matematiske temaene i dette emnet vil være multiplikasjon, divisjon og brøk. Det vil legges stor vekt på begrepsmessig forståelse innen de ulike temaene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- dybdekunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser i begynneropplæring og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- dybdekunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- kunnskap om ulike representasjoner, og hvilken betydning bruk av representasjoner kan ha for elevers læring
- undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig innen multiplikasjon, divisjon og brøk
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med fokus på en utforskende tilnærming for alle elever i begynneropplæringen
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- benytte relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk på en etisk forsvarlig måte.
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer som for eksempel forelesning, gjennomgåing av eksempler og oppgaver, verksted- og stasjonsundervisning, eget arbeid med oppgaver og episoder og caser hentet fra praksis. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1 – Erfaringsdeling
- Arbeidskrav 2
Mer om vurdering
Mellom samlingen vil det bli gitt to obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever på egen skole.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Obligatorisk oppmøte på samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumliste publiseres på digital læringsplattform
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen
100/100
F
03.12.2024 - 04.12.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"