course-details-portlet

SKOLE6034

Matematikkdidaktiske perspektiv på begynneropplæring

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet gir en dypere forståelse av matematikkdidaktiske perspektiver og diskuterer hvordan utforskende undervisning kan bidra til tilpasset opplæring. Videre vil ulike tilnærminger til design av matematikkoppgaver og utforming av undervisning diskuteres. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis videreutvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Det legges vekt på hvordan kunnskap kan utvikles og deles i et læringsfellesskap.

De underliggende matematiske temaene i dette emnet vil være multiplikasjon, divisjon og brøk. Det vil legges stor vekt på begrepsmessig forståelse innen de ulike temaene.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • dybdekunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser i begynneropplæring og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • dybdekunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • kunnskap om ulike representasjoner, og hvilken betydning bruk av representasjoner kan ha for elevers læring
  • undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig innen multiplikasjon, divisjon og brøk

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med fokus på en utforskende tilnærming for alle elever i begynneropplæringen
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • benytte relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk på en etisk forsvarlig måte.

Generell kompetanse

Studenten har

  • innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer som for eksempel forelesning, gjennomgåing av eksempler og oppgaver, verksted- og stasjonsundervisning, eget arbeid med oppgaver og episoder og caser hentet fra praksis. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1 – Erfaringsdeling
  • Arbeidskrav 2

Mer om vurdering

Mellom samlingen vil det bli gitt to obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever på egen skole.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

Obligatorisk oppmøte på samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnleggende lese–, skrive– og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)

Kursmateriell

Pensumliste publiseres på digital læringsplattform

Fagområder

  • Matematikkdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogiske fag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø