Emne - Mønster og struktur i tidlig matematikk - SKOLE6032
SKOLE6032 - Mønster og struktur i tidlig matematikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Emnet vil ta for seg elevers kunnskapsutvikling i tidlig matematikk. Sentralt i emnet er utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for tidlig algebraisk tenking. Forståelse for posisjonssystemet, mønster og struktur vil fremheves i arbeid med algebraisk tenkning. Emnet vil også omhandle barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor geometri og måling. Matematikkdidaktiske tema for emnet vil omhandle utforskende og elevaktive tilnærminger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med i begynneropplæringen, særlig tidlig tallforståelse og overgangen fra aritmetikk til algebra
- kunnskap om matematikkens natur, spesielt betydninga av struktur og mønster i arbeid med tall, geometri, plassering og orientering
- kunnskap om begrepsutvikling i geometri med vekt på å knytte den til språkets rolle for læring av matematikk
- kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetode for å tilpasse videre undervisning
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
- vurdere læringsmuligheter i digitale ressurser for å oppnå matematikkfaglige kompetansemål
Generell kompetanse
Studenten har innsikt i
- matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på digital læringsplattform.
I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner. I løpet av studiet vil det bli gitt flere ulike arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1
- Arbeidskrav 2
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Det vil bli to arbeidsoppdrag hvor det blant annet legges opp til innsamling av empiri fra egen undervisning. Noen av arbeidskravene vil være knyttet til pedagogisk bruk av IKT i undervisningen
Obligatoriske arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Obligatorisk oppmøte på samlinger
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumliste vil bli publisert på digital læringsplattform
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"