course-details-portlet

SKOLE6032 - Mønster og struktur i tidlig matematikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 1 uker

Faglig innhold

Emnet vil ta for seg elevers kunnskapsutvikling i tidlig matematikk. Sentralt i emnet er utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for tidlig algebraisk tenking. Forståelse for posisjonssystemet, mønster og struktur vil fremheves i arbeid med algebraisk tenkning. Emnet vil også omhandle barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor geometri og måling. Matematikkdidaktiske tema for emnet vil omhandle utforskende og elevaktive tilnærminger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med i begynneropplæringen, særlig tidlig tallforståelse og overgangen fra aritmetikk til algebra
  • kunnskap om matematikkens natur, spesielt betydninga av struktur og mønster i arbeid med tall, geometri, plassering og orientering
  • kunnskap om begrepsutvikling i geometri med vekt på å knytte den til språkets rolle for læring av matematikk
  • kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetode for å tilpasse videre undervisning
  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • vurdere læringsmuligheter i digitale ressurser for å oppnå matematikkfaglige kompetansemål

Generell kompetanse

Studenten har innsikt i

  • matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Læringsformer og aktiviteter

Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på digital læringsplattform.

I undervisningen vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer, med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil blant annet omfatte diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og muntlige presentasjoner. På studiet vil det legges vekt på at studentene skal delta aktivt i diskusjoner. I løpet av studiet vil det bli gitt flere ulike arbeidsoppdrag. Dette vil være skriftlige innleveringer og muntlige presentasjoner, ofte knyttet til egen praksis. Praksisfeltet som læringsarena vil spille en sentral rolle. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til barneskolen. Det er et mål at studentene skal utvikle en evne og vane til å lære av egen praksis.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1
  • Arbeidskrav 2
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Det vil bli to arbeidsoppdrag hvor det blant annet legges opp til innsamling av empiri fra egen undervisning. Noen av arbeidskravene vil være knyttet til pedagogisk bruk av IKT i undervisningen

Obligatoriske arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen

Obligatorisk oppmøte på samlinger

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)

Kursmateriell

Pensumliste vil bli publisert på digital læringsplattform

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Matematikkdidaktikk
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogiske fag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU