Emne - Barns begreps- og språkutvikling - SKOLE6031
SKOLE6031 - Barns begreps- og språkutvikling
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen (bokmål)
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen (bokmål) | 100/100 | 5 dager |
Faglig innhold
Dette emnet omhandler barns tidlige språk- og begrepsutvikling og samtalens rolle i begynneropplæringa. Emnet skal bidra til å utvikle studentenes faglige kunnskap om muntlig, skriftlig og multimodal språkutvikling hos førskolebarn og de yngste skolebarna. Det inkluderer kunnskap om utvikling av samtaleferdigheter, ordforråd og begrepsforståelse samt utvikling av barns tekstkompetanse og representasjonskompetanse i ulike modaliteter. I tillegg vil emnet ta opp samtalens rolle som viktig læringsredskap i begynneropplæringa med fokus både på lærers og elevers deltakelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om barns språkutvikling
- kunnskap om barns flerspråklige utvikling
- kunnskap om utvikling av ordforråd og begrepsforståelse hos en- og flerspråklige elever
- kunnskap om samtale og samtalens betydning for læring og meningsskaping i begynneropplæring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere barns enspråklige og flerspråklige morfologiske og syntaktiske språkutvikling og vurdere den i et utviklingsperspektiv
- identifisere barns begrepsforståelse og legge til rette for hensiktsmessige språk- og begrepsstimulerende aktiviteter
- analysere samtaler og identifisere deltakelses- og læringsfremmende mønster
- legge til rette for utforskende, kreative og lekprega aktiviteter i begynneropplæringa
- legge til rette for bruk av IKT i begrepsstimulerende aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere barns muntlige og skriftlige språkbruk og bruke dette som utgangspunkt for planlegging av undervisning
- bruke kunnskap om samtaler og barns språk- og begrepsutvikling i arbeid som fremmer faglig og didaktisk tenking
- anvende og vurdere kritisk forskingsbasert kunnskap om språk- og begrepsutvikling og samtale
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform.
Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvinger, tekstseminar og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Det vil bli arbeidet systematisk med akademisk lesing og skriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- Analyse av samtale (bokmål)
- Refleksjonslogg (bokmål)
Mer om vurdering
Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever og kolleger på egen skole.
Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumliste vil bli gjort tilgjengelig gjennom læringsplattform i forkant av semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen (bokmål)
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (bokmål)
100/100
Utlevering
10.12.2024Innlevering
16.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"