Emne - Læring og undervisning av matematikk i begynneropplæring - SKOLE6030
SKOLE6030 - Læring og undervisning av matematikk i begynneropplæring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 30 minutter | F |
Faglig innhold
Dette emnet omhandler sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning i begynneropplæringen. Dette innebærer arbeid med alle aspekter ved tall og tallbehandling, hvor det legges vekt på utvikling av grunnleggende tallforståelse hos små barn. Emnet tar for seg utvikling av tallbehandling fra et uformelt nivå til et en systematisk tilnærming, særlig innen addisjon og subtraksjon. Kunnskap om telling, tallbildeoppfatning og additive strukturer vil knyttes til arbeid av varierte strategier i arbeid med tall og regneoperasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser i begynneropplæring og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- dybdekunnskap om matematikkdidaktiske aspekter knyttet til telling, tallbildeoppfatning og additive strukturer
- kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
- kunnskap om ulike representasjoner, og hvilken betydning bruk av representasjoner kan ha for elevers læring
- begynnende kunnskap om forskningsmetoder i matematikkdidaktikk og etikk knyttet til forskning som involverer elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning med fokus på variasjon og elevaktivitet for alle elever i begynneropplæringen
- legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
- bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- benytte relevante forskningsmetoder i matematikkdidaktikk på en etisk forsvarlig måte.
Generell kompetanse
Studenten har
- innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger, fortrinnsvis fysiske samlinger i Trondheim. Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvinger og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.
Det vil bli gitt to arbeidsoppdrag hvor det blant annet legges opp til utprøving av undervisningsaktiviteter hvor det kreves tilgang til en elevgruppe.
Obligatorisk oppmøte på samlinger
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1
- Arbeidskrav 2
Mer om vurdering
Det vil bli gitt to obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til undervisning av egne elever, og bruk av materiell fra emnet i undervisning.
Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) (KGLSM)
Kursmateriell
Pensumliste publiseres på digital læringsplattform
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
- Fagdidaktikk
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Muntlig eksamen
100/100
F
26.11.2024 - 27.11.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"