course-details-portlet

SKOLE6029 - Videreutdanning i praktisk bærekraftundervisning i skolehage

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Emnet gir grunnleggende kompetanse for praktisk undervisning i bærekraft med utgangspunkt i en skolehage.

Målgruppe

Lærere i grunn- eller videregående skole som vil styrke sin kompetanse for å undervise bærekraft på en praktisk og utforskende måte med skolehage som læringsarena.

Læringsutbytte

Hva lærer du?

Hovedtemaet i dette emnet er utvikling og bruk av skolehage i bærekraftig, tverrfaglig undervisning i skolen. I dette emnet gis en innføring i hvordan opprette og drifte en enkel skolehage, samt didaktikk knyttet til undervisning i skolehage, med fokus på bærekraftdidaktikk. Emnet gir også øving i å utforske, lage og programmere systemer for miljøovervåkning i skolehagen.

Kunnskap

  • har kunnskap om hvordan bruke skolehage som et pedagogisk verktøy i tverrfaglig sammenheng
  • kjenner til nye teknologiske dyrkingsformer med relevans for skole
  • kjenner til enkel blokkprogrammering for miljøovervåkning

Ferdigheter

  • kan anvende bærekraftdidaktikk til å utvikle og gjennomføre undervisning knyttet til skolehage
  • kan reflektere over hvordan bruke skolehage som utforskende læringsarena for å fremme dybdelæring
  • kan anvende programmering av Micro:bit til overvåkning av utvalgte miljøparameter
  • kunne vurdere og bruke ulike materialer med tanke på gjenbruk, miljø og design for å bygge ulike komponenter til skolehagen

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt med bærekraft-tematikk i en skolehagesetting
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser tilknyttet skolehage

Læringsformer og aktiviteter

På samlingene varieres det mellom ekskursjoner, forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver, demonstrasjoner og praktisk arbeid. Undervisning og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum. Gjennom hele semesteret får deltakerne jevnlig underveisvurdering fra medstudenter og faglærere på undervisningsopplegget de skal utvikle. All informasjon, kommunikasjon og formidling av fagstoff og læringsarbeid foregår via læringsplattformen Blackboard.

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Deltakelse på mini-konferanse med framlegg av prosjektet
  • Minimum 80% deltakelse på samlinger.

Mer om vurdering

Eksamen er et arbeid som du jobber med gjennom hele semesteret, der temaet er utvikling av et tverrfaglig undervisningsopplegg med skolehage som læringsarena. Opplegget skal prøves ut, for eksempel i egen klasse, og erfaringer deles med kolleger.

Ved ny eksamen kan vurderingsformen endres til muntlig eksamen.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU