Emne - Videreutdanning i praktisk bærekraftundervisning i skolehage - SKOLE6029
SKOLE6029 - Videreutdanning i praktisk bærekraftundervisning i skolehage
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Emnet gir grunnleggende kompetanse for praktisk undervisning i bærekraft med utgangspunkt i en skolehage.
Målgruppe
Lærere i grunn- eller videregående skole som vil styrke sin kompetanse for å undervise bærekraft på en praktisk og utforskende måte med skolehage som læringsarena.
Læringsutbytte
Hva lærer du?
Hovedtemaet i dette emnet er utvikling og bruk av skolehage i bærekraftig, tverrfaglig undervisning i skolen. I dette emnet gis en innføring i hvordan opprette og drifte en enkel skolehage, samt didaktikk knyttet til undervisning i skolehage, med fokus på bærekraftdidaktikk. Emnet gir også øving i å utforske, lage og programmere systemer for miljøovervåkning i skolehagen.
Kunnskap
- har kunnskap om hvordan bruke skolehage som et pedagogisk verktøy i tverrfaglig sammenheng
- kjenner til årssyklus og prinsipper for enkel drift av skolehage
- kjenner til enkel blokkprogrammering for miljøovervåkning
Ferdigheter
- kan anvende bærekraftdidaktikk til å utvikle og gjennomføre undervisning knyttet til skolehage
- kan reflektere over hvordan bruke skolehage som utforskende læringsarena for å fremme dybdelæring
- kan anvende programmering av Micro:bit til overvåkning av utvalgte miljøparameter
- kunne vurdere og bruke ulike materialer med tanke på gjenbruk, miljø og design for å bygge ulike komponenter til skolehagen
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre undervisningsprosjekt med bærekraft-tematikk i en skolehagesetting
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser tilknyttet skolehage
Læringsformer og aktiviteter
På samlingene varieres det mellom ekskursjoner, forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver, demonstrasjoner og praktisk arbeid. Undervisning og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum. Gjennom hele semesteret får deltakerne jevnlig underveisvurdering fra medstudenter og faglærere på undervisningsopplegget de skal utvikle. All informasjon, kommunikasjon og formidling av fagstoff og læringsarbeid foregår via læringsplattformen Blackboard.
Obligatoriske arbeidskrav:
- Deltakelse på mini-konferanse med framlegg av prosjektet
- Minimum 80% deltakelse på samlinger.
Mer om vurdering
Eksamen er et arbeid som du jobber med gjennom hele semesteret, der temaet er utvikling av et tverrfaglig undervisningsopplegg med skolehage som læringsarena. Opplegget skal prøves ut, for eksempel i egen klasse, og erfaringer deles med kolleger.
Ved ny eksamen kan vurderingsformen endres til muntlig eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"