Emne - Samiske tema i skolen - SKOLE6028
SKOLE6028 - Samiske tema i skolen
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet setter søkelys på problemstillinger som er viktige å gjøre seg kjent med, jobbe med og reflektere over når man som lærer skal realisere LK20s mål om å arbeide med samiske tema i klasserommet. Dette emnet tilbyr et tverrfaglig perspektiv og en fordypning som møter kravene til LK20s overordnet del så vel som de enkelte fagenes kompetansemål knyttet til samiske tema.
Emnet gir et økt kunnskapsgrunnlag om urfolkstemaer relatert til bl.a. samisk historie, politikk, språk, kultur og identitet, og didaktiske tilnærminger til disse temaer i klasserommet.
Følgende temaer dekkes i løpet av emnet:
• Overordnet del og fagspesifikke kompetansemål om urfolk i LK20. Implisitte og eksplisitte kompetansemål, muligheter for tverrfaglige opplegg.
• Teoretiske perspektiver på hvordan man kan undervise om urfolksemner i klasserommet på en god måte.
• Grunnleggende kunnskap om historiske og politiske forhold, samisk identitet, samiske språk, samisk mangfold og samisk litteratur.
• Samisk pedagogikk, inkluderende pedagogikk og aktiviteter som promoterer dialog.
• Fagspesifikke opplegg tilknyttet tolkning av læreplanen.
• Utvikling av egne forskningsbaserte opplegg for bruk i klasserommet og til formidling i andre sammenhenger.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
• Har grunnleggende kunnskap om samisk politikk, historie, kultur, litteratur og språk.
• Har grunnleggende kunnskap om samisk pedagogikk og inkluderende pedagogikk.
• Har utviklet egen bevissthet om urfolksspørsmål.
• Har innsikt i skolepolitiske forhold som har betydning for samisk historie, kultur og språk i skolen og kan se disse i relasjon til egen skole.
Ferdigheter:
- Kan forstå og tolke innholdet om urfolk i læreplanen.
- Kan analysere og forholde seg kritisk til læremidler.
- Kan utvikle egnede læremidler og opplegg for klassetrinnene studenten selv arbeider med ut fra teori og kunnskap om samiske forhold og inkluderende pedagogikk.
- Kan bruke prinsipper fra samisk og inkluderende pedagogikk aktivt i planlegging av egen undervisning.
- Kan kritisk analysere representasjoner av samisk historie, kultur og språk.
Generelle ferdigheter:
• Kan vurdere egen praksis og reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst.
• Kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på en måte som er tilpasset relevante aldersgrupper.
• Kan delta i og legge til rette for utviklende arbeid knyttet til undervisning om urfolketematikker på egen arbeidsplass.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er nettbasert. Det publiseres asynkrone forelesninger, etterfulgt av gruppearbeid. Kontortid og veiledning med forskjellige lærere tilbys gjennom semesteret. Det forventes at studentene samarbeider med hverandre gjennom semesteret.
Mer om vurdering
Mappevurdering. To tekster inngår i mappa. Disse tekstene skal utvikles gjennom semesteret. Karakter Bestått/Ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for lærerutdanning på bachelornivå (PLUEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen krav.
Forkunnskapskrav
Nei.
Kursmateriell
Legges ut i Blackboard før semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LÆR2004 | 7.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"