Emne - Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk - SKOLE6027
SKOLE6027 - Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i avansert teori og metoder knyttet til bruk av autentisk barnelitteratur i engelsk på trinn 1-7, med vektlegging av valg og bruk av tekster som gjenspeiler interessene og evnene til barn som ofte møter engelskspråklige medier i sine daglige liv.
Emnet er særlig relevant for lærere i barneskolen med ansvar for å gi undervisning i engelsk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om relevant barnelitteraturhistorie og om barndom som en sosial konstruksjon i stadig forandring
- avansert kjennskap til autentiske tekster i en rekke former og kunnskap om fordelene ved EFL/EAL-tilegnelse og pedagogikk
- kunnskap om relevant pedagogisk teori som støtter barnelitteraturbruk i EFL/EAL-klasserommet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- identifisere og få tilgang til kvalitetstekster for barn for EFL/EAL-undervisningsformål
- planlegge effektive EFL/EAL-timer ved å bruke en rekke teksttyper (inkludert, men ikke begrenset til, fysiske, digitale og multimodale tekster)
- kritisk vurdere litteratur og medier for barn med hensyn til både pedagogisk verdi og innhold
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- formidle relevant fagkunnskap på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til bruk av barnelitteratur i EFL/EAL klasserommet
Læringsformer og aktiviteter
Kurset består av én synkron og fire asynkrone nettøkter. Frister for gjennomføring av oppgaver/innleveringer blir oppgitt ved semesterstart. Arbeidskrav og andre oppgaver som gjennomføres som en del av seminarene, skal støtte og fremme kandidatens arbeid for å oppnå emnets læringsutbytter.
Arbeidsmåter i seminarene inkluderer forelesninger, individuelt arbeid med oppgaver, diskusjoner og presentasjoner både muntlig og skriftlig.
Obligatoriske aktiviteter
- Student-til-student refleksjonslogger
- Muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 4 student-til-student refleksjonslogger
- 1 muntlig presentasjon
Alle obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Vurdering
Individuell vurderingsmappe med:
- Temaplan (med materialer) som består av en muntlig, en skriftlig, en lytte- og en leseaktivetet basert på en enkelt bok
- En liste med målvokabular
- Skriftlig begrunnnelse for de valgte aktivitetene og læringsutbytter basert på fagfellevurdert forskning
Kandidaten kan ta eksamen i emnet på nytt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på bachelornivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUBE)
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningserfaring fra engelsk på barnetrinnet.
Forkunnskapskrav
Søker må være ansatt som lærer i det norske skolesystemet.
Kursmateriell
Endelig pensumliste og kursinnhold legges ut på den digitale læringsplattformen.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"