course-details-portlet

SKOLE6027 - Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Emnet gir en innføring i avansert teori og metoder knyttet til bruk av autentisk barnelitteratur i engelsk på trinn 1-7, med vektlegging av valg og bruk av tekster som gjenspeiler interessene og evnene til barn som ofte møter engelskspråklige medier i sine daglige liv.

Emnet er særlig relevant for lærere i barneskolen med ansvar for å gi undervisning i engelsk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har

  • kunnskap om relevant barnelitteraturhistorie og om barndom som en sosial konstruksjon i stadig forandring
  • avansert kjennskap til autentiske tekster i en rekke former og kunnskap om fordelene ved EFL/EAL-tilegnelse og pedagogikk
  • kunnskap om relevant pedagogisk teori som støtter barnelitteraturbruk i EFL/EAL-klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • identifisere og få tilgang til kvalitetstekster for barn for EFL/EAL-undervisningsformål
  • planlegge effektive EFL/EAL-timer ved å bruke en rekke teksttyper (inkludert, men ikke begrenset til, fysiske, digitale og multimodale tekster)
  • kritisk vurdere litteratur og medier for barn med hensyn til både pedagogisk verdi og innhold

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • formidle relevant fagkunnskap på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • reflektere over egen læring og praksis i forhold til bruk av barnelitteratur i EFL/EAL klasserommet

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av én synkron og fire asynkrone nettøkter. Frister for gjennomføring av oppgaver/innleveringer blir oppgitt ved semesterstart. Arbeidskrav og andre oppgaver som gjennomføres som en del av seminarene, skal støtte og fremme kandidatens arbeid for å oppnå emnets læringsutbytter.

Arbeidsmåter i seminarene inkluderer forelesninger, individuelt arbeid med oppgaver, diskusjoner og presentasjoner både muntlig og skriftlig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Student-til-student refleksjonslogger
  • Muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

  • 4 student-til-student refleksjonslogger
  • 1 muntlig presentasjon

Alle obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.

Vurdering

Individuell vurderingsmappe med:

  • Temaplan (med materialer) som består av en muntlig, en skriftlig, en lytte- og en leseaktivetet basert på en enkelt bok
  • En liste med målvokabular
  • Skriftlig begrunnnelse for de valgte aktivitetene og læringsutbytter basert på fagfellevurdert forskning

Kandidaten kan ta eksamen i emnet på nytt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på bachelornivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUBE)

Forkunnskapskrav

Søker må være ansatt som lærer i det norske skolesystemet.

Kursmateriell

Endelig pensumliste og kursinnhold legges ut på den digitale læringsplattformen.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Engelsk
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU