Emne - Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering - SKOLE6025
SKOLE6025 - Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering handler om hvordan skolen sørger for gode rammevilkår for oppvekst og opplæring, og for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs ulike forutsetninger og behov, slik at Opplæringsloven og læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 blir ivaretatt. Videreutdanningen vektlegger et ressurs- og mestringsperspektiv på elever med særskilte behov. Studiet vil legge til rette for et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, og spesialpedagogikkens bidrag til likeverd og inkludering for alle elever er sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studenten har kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, dets tradisjoner og muligheter og utdanningspolitiske rammer for arbeidet
- Studenten har kunnskap om spesialpedagogens rolle og arbeidsmåter, juridiske og etiske problemstillinger
- Studenten har kunnskap om forebygging og tilrettelegging i et læringsmiljø som fremmer inkludering og aktiv deltakelse for alle elever
Ferdigheter:
- Studenten kan oppdage og analysere elevers ulike utfordringer
- Studenten kan legge til rette læringsmiljøet slik at elever med ulike læringsutfordringer opplever utvikling og mestring
- Studenten har evne til kritisk, etisk bevisst og kunnskapsbasert refleksjon omkring ulike spesialpedagogiske tema og dilemmaer.
Generell kompetanse:
- Studenten kan legge til grunn et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, samt ta hensyn til ulike dilemmaer knyttet til problem- og vanskefokus og kan ut fra denne kunnskapen bidra til å legge til rette for aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe
Læringsformer og aktiviteter
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium, i tillegg til bruk av NTNUs LMS-verktøy Blackboard.
Studiet legger opp til samarbeid i grupper (selv om det også er mulig å arbeide individuelt). Det oppmuntres til at flere lærere ved samme skole deltar for å arbeide sammen om refleksjon over og utvikling av egen praksis i skolen.
Det legges vekt på forskningsbasert og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, diskusjoner, seminarer, øvelser, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurderingsformen er en skriftlig semesteroppgave som kan skrives i gruppe på to eller tre studenter (eller individuelt etter søknad til emneansvarlig). Semesteroppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn (KSP1-1-10)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6006 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Spesialpedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
06.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"