Emne - Konspirasjonsteorier i skole og på nett - SKOLE6024
Konspirasjonsteorier i skole og på nett
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet legger opp til en tverrfaglig tilnærming til studiet av konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning, med vektlegging av metoder som har vist seg å forebygge eller redusere skadelig konspirasjonsteorier blant elever.
Emnet er særlig relevant for lærere i ungdomsskole og videregående skole innenfor samfunnsfagene og KRLE/Religion og etikk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har oppnådd teoretisk kunnskap til å undervise om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning.
- har kunnskap om noen av de mest utbredte konspirasjonsteoriene i Norge og verden i dag
- har kunnskap om spesifikke undervisningsmetoder som kan forebygge/redusere spredning av konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning blant elever. Herunder opplegg for å fremme kritisk-analytisk tenkning, perspektivpluralisme, kildekritikk, samt den såkalte vaksinasjonsstrategien.
- har kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning
Ferdigheter '
Kandidaten
- kan utvikle gode didaktiske opplegg for å redusere/forebygge konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning
- kan benytte relevant teori til å drøfte didaktiske oppleggs sannsynlige læringseffekter
- kan identifisere utfordringer ved didaktiske opplegg og foreslå mulige løsninger
- kan identifisere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter samfunnskriser- og konflikter
Læringsformer og aktiviteter
Emnet organiseres med tre obligatoriske seminarer. Dette kan kreve fysisk eller digitalt oppmøte gitt omstendighetene. Tidspunkt for gjennomføring/levering av skriftlige arbeidskrav oppgis ved semesterstart. Arbeidskrav og andre oppgaver som gjennomføres som del av seminarene skal støtte og fremme kandidatens arbeid med å oppnå emnets læringsutbytte.
Arbeidsformene i seminarene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige presentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
- Utvikle og teste didaktisk opplegg
Mer om vurdering
- Tre obligatoriske seminar.
- Utvikling og testing av eget didaktisk opplegg for å redusere/forebygge konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning.
- Semesteroppgave med drøfting av eget didaktisk opplegg i lys av relevant teori om konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning.
Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på bachelornivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUBE)
Videreutdanning pedagogikk og helsefag – lavere grad (delvis studentbetaling) (EVUPHLDEL)
Anbefalte forkunnskaper
Lærererfaring i ungdomsskolen/videregående skole. Gjerne med fag som samfunnsfag, KRLE, e.l.
Forkunnskapskrav
Søker må være ansatt som lærer i det norske skolesystemet.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut før studiestart. Pensum på norsk og engelsk.
Fagområder
- Fagdidaktikk
- Historie
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
- Psykologi
- Sosiologi