course-details-portlet

SKOLE6024

Konspirasjonsteorier i skole og på nett

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet legger opp til en tverrfaglig tilnærming til studiet av konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning, med vektlegging av metoder som har vist seg å forebygge eller redusere skadelig konspirasjonsteorier blant elever.

Emnet er særlig relevant for lærere i ungdomsskole og videregående skole innenfor samfunnsfagene og KRLE/Religion og etikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har oppnådd teoretisk kunnskap til å undervise om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning.
  • har kunnskap om noen av de mest utbredte konspirasjonsteoriene i Norge og verden i dag
  • har kunnskap om spesifikke undervisningsmetoder som kan forebygge/redusere spredning av konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning blant elever. Herunder opplegg for å fremme kritisk-analytisk tenkning, perspektivpluralisme, kildekritikk, samt den såkalte vaksinasjonsstrategien.
  • har kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning

Ferdigheter '

Kandidaten

  • kan utvikle gode didaktiske opplegg for å redusere/forebygge konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning
  • kan benytte relevant teori til å drøfte didaktiske oppleggs sannsynlige læringseffekter
  • kan identifisere utfordringer ved didaktiske opplegg og foreslå mulige løsninger
  • kan identifisere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter samfunnskriser- og konflikter

Læringsformer og aktiviteter

Emnet organiseres med tre obligatoriske seminarer. Dette kan kreve fysisk eller digitalt oppmøte gitt omstendighetene. Tidspunkt for gjennomføring/levering av skriftlige arbeidskrav oppgis ved semesterstart. Arbeidskrav og andre oppgaver som gjennomføres som del av seminarene skal støtte og fremme kandidatens arbeid med å oppnå emnets læringsutbytte.

Arbeidsformene i seminarene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige presentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Seminar
  • Utvikle og teste didaktisk opplegg

Mer om vurdering

  • Tre obligatoriske seminar.
  • Utvikling og testing av eget didaktisk opplegg for å redusere/forebygge konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning.
  • Semesteroppgave med drøfting av eget didaktisk opplegg i lys av relevant teori om konspirasjonsteorier/konspirasjonstenkning.

Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Semesteroppgaven vurderes med bestått/ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på bachelornivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUBE)
Videreutdanning pedagogikk og helsefag – lavere grad (delvis studentbetaling) (EVUPHLDEL)

Forkunnskapskrav

Søker må være ansatt som lærer i det norske skolesystemet.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut før studiestart. Pensum på norsk og engelsk.

Fagområder

  • Fagdidaktikk
  • Historie
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Psykologi
  • Sosiologi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen