Emne - Ambisiøs matematikkundervisning - SKOLE6023
SKOLE6023 - Ambisiøs matematikkundervisning
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet skal bidra til utvikling av deltakernes kompetanse til å drive ambisiøs matematikkundervisning. Ambisiøs matematikkundervisning bygger på noen sentrale prinsipper: formulere tydelige læringsmål, ta utgangspunkt i og engasjere seg i elevenes tenking, og designe undervisningen slik at alle elever får mulighet til å lære og forstå matematikk. Sentralt i emnet er arbeid med elevers utvikling av tallforståelse, altså arbeid med aritmetikk - egenskaper og relasjoner mellom tall og regneoperasjoner, samt tidlig algebra. Spesielt arbeides det med rollen matematisk resonnering og argumentasjon har i matematikk og for matematikklæring. I tillegg til arbeid med tallforståelse og tidlig algebra, arbeides det i emnet med generelle fagdidaktiske teamer som handler om å identifisere og forstå fenomener og prosesser som inngår i undervisning og læring av matematikk på barnetrinnet. Spesielt arbeides det med temaer knyttet til elevers motivasjon i matematikk, og samspillet mellom motivasjon for faget og undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
• har kunnskap om ambisiøs matematikkundervisning, prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning og sentrale kjernepraksiser som inngår i ambisiøs undervisning - med særlig fokus på kommunikasjon
• har kunnskap om elevers læring i arbeid med tall og regneoperasjoner, samt tidlig algebra
• har kunnskap om elevenes motivasjon i matematikk
• har kunnskap om rollen resonnering og argumentasjon har i matematikk og for matematikklæring
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan gjennomføre ambisiøs matematikkundervisning som støtter utvikling av meningsfullt engasjement i matematikk for elevene og bidrar til at elever reflekterer og lærer mer om egen læring og forståelse
• kan anvende relevant forskningslitteratur til å planlegge, analysere og vurdere egen matematikkundervisning, og kan bidra i felles planlegging, øving, utprøving og analyser av aktiviteter i matematikk
• kan anvende relevant forskningslitteratur om motivasjon i matematikk i egen praksis
• kan anvende relevant forskningslitteratur til å analysere elevers resonnering og argumentasjon innen arbeid med tall og regneoperasjoner
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan presentere, diskutere og analysere egne utprøvinger i klasserommet
• kan sette seg inn i matematikkdidaktisk forskning og relatere det til eget arbeid som lærer
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen organiseres i samlinger av hovedsakelig én dags varighet. Mesteparten av samlingene vil være en del av kompetansehevingen Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning. To ekstra samlinger, som ikke inngår i kompetansehevingen, vil gjennomføres i løpet av de to siste semestrene. Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, arbeid med artikler, diskusjoner, utforskning, analyser av oppgaver og aktiviteter, og felles planlegging, øving, utprøving og analyser av aktiviteter, læring og undervisning.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav
- 70% oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter Obligatoriske skriftlige arbeidsoppdrag 70 % oppmøte på samlinger
Mellom samlingene vil det bli gitt arbeidsoppdrag, og opp til seks av dem vil være skriftlige innleveringer som skal vurderes som godkjent/ikke godkjent. De skriftlige arbeidsoppdragene må være godkjent før en kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering: Individuell eksamensmappe som inneholder besvarelsen på tre av de skriftlige arbeidsoppdragene: det siste arbeidsoppdraget og to andre som studenten velger selv. Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F, der F er ikke bestått. Endelig karakter vil bygge på en helhetsvurdering av mappa, men alle delene av mappa må være bestått for å bestå emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på bachelornivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUBE)
Anbefalte forkunnskaper
30 studiepoeng i matematikk/matematikkdidaktikk.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse og deltaker i kompetansehevingen Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6221 | 4.0 | HØST 2020 | |
MGLU4504 | 3.0 | HØST 2020 | |
MGLU5503 | 4.0 | HØST 2020 | |
MGLU5103 | 4.0 | HØST 2020 | |
MGLU1103 | 3.0 | HØST 2021 | |
MGLU3119 | 4.0 | HØST 2021 | |
MGLU1503 | 3.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"