course-details-portlet

SKOLE6022

Matematikk for lærerutdannere 2

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet er delt inn i to deler:

Del 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnen

Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Studentene skal sammen:

  • utforske noen sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
  • reflektere over hvordan forskning på matematikklærerutdanning kan trekkes inn i og knyttes til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
  • utforske og reflektere over hvordan eget utviklingsprosjekt kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere

Del 2: Eget utviklingsprosjekt

Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Fokus vil være på eget utviklingsprosjekt og presentasjon av resultater for de andre deltakerne. Deltakerne skal sammen:

  • utforske og gjennomføre systematiske undersøkelser av egne praksiser
  • utarbeide tekst som på sikt kan videreutvikles til en publiserbar artikkel
  • diskutere og gi innspill på hverandres utviklingsprosjekter og tekster

Læringsutbytte

LæringsutbytteDel 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnenKunnskaper

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
  • har avansert kunnskap om undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere aktuelle problemstillinger knyttet til egen praksis som lærerutdanner i matematikk
  • kan analysere aktuell forskning på matematikklærerutdanning og knytte det til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
  • kan analysere hvordan eget utviklingsarbeid kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
  • kan kommunisere og diskutere problemstillinger, analyser og resultater innen aktuell forskning
  • kan formidle - muntlig og skriftlig - eget utviklingssarbeid og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
  • kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis

Del 2: Eget utviklingsprosjektKunnskaper

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om relevante forskningsmetoder for å studere egen praksis som matematikklærerutdanner

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende relevante metoder for å utforske og utvikle egen praksis som matematikklærerutdanner
  • kan gjennomføre (systematiske) undersøkelser av egen praksis
  • kan diskutere og gi innspill på andres utviklingsprosjekter og tekster

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
  • kan presentere, diskutere og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
  • kan formidle - muntlig og skriftlig - eget utviklingsarbeid og analysere egne utprøvinger i matematikklærerutdanning
  • kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis

Læringsformer og aktiviteter

Deler av undervisningen vil foregå på engelsk. Emnet organiseres rundt forelesninger, diskusjoner, utprøvinger, utforskning og analyser av oppgaver og aktiviteter. Deltakerne presenterer egne forskningsprosjekter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidsoppdrag
  • Obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag i forbindelse med utvikling og gjennomføring av eget utviklingsprosjekt.

Obligatorisk oppmøte på samlinger.

Vurderingsform og karakterskala

Vurdering:

Fagtekst basert på eget utviklingsprosjekt

Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F, der F er ikke bestått.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere (MATLÆR)

Forkunnskapskrav

Bestått SKOLE6021 Matematikkdidaktikk for lærerutdannere 1

Fagområder

  • Matematikkdidaktikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment