Emne - Matematikk for lærerutdannere 2 - SKOLE6022
SKOLE6022 - Matematikk for lærerutdannere 2
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Emnet er delt inn i to deler:
Del 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnen
Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Studentene skal sammen
- utforske noen sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
- reflektere over hvordan forskning på matematikklærerutdanning kan trekkes inn i og knyttes til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
- utforske og reflektere over hvordan egen forskning kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Del 2: Eget forskningsprosjekt
Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Fokus vil være på eget forsknings- og utviklingsprosjekt og presentasjon av resultater for de andre deltakerne. Deltakerne skal sammen
- utforske og gjennomføre systematiske undersøkelser av egne praksiser
- utarbeide tekster som kan videreutvikles til publiserbare artikler
- diskutere og gi innspill på hverandres forskningsprosjekter og tekster
Læringsutbytte
Del 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnen
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
- har avansert kunnskap om undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere aktuelle problemstillinger knyttet til egen praksis som lærerutdanner i matematikk
- kan analysere aktuell forskning på matematikklærerutdanning og knytte det til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
- kan analysere hvordan egen forskning kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
- kan kommunisere og diskutere problemstillinger, analyser og resultater innen aktuell forskning
- kan formidle - muntlig og skriftlig - eget forskningsarbeid og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
- kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis
Del 2: Eget forskningsprosjekt
Kunnskaper
Studenten har avansert kunnskap om relevante forskningsmetoder for å studere egen praksis som matematikklærerutdanner.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante metoder for å forske på egen praksis som matematikklærerutdanner
- kan gjennomføre systematiske undersøkelser av egen praksis
- kan diskutere og gi innspill på andres forskningsprosjekter og tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
- kan presentere, diskutere og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
- kan formidle - muntlig og skriftlig - eget forskningsarbeid og analysere egne utprøvinger i matematikklærerutdanning
- kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis
Læringsformer og aktiviteter
Deler av undervisningen vil foregå på engelsk. Emnet organiseres rundt forelesninger, diskusjoner, utprøvinger, utforskning og analyser av oppgaver og aktiviteter. Deltakerne presenterer egne forskningsprosjekter.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidsoppdrag
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag i forbindelse med utvikling og gjennomføring av eget forskningsprosjekt. Obligatorisk oppmøte på samlinger. Obligatoriske aktiviteter vurderes godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Vurdering: Forskningsartikkel. Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F, der F er ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere (MATLÆR)
Forkunnskapskrav
Bestått SKOLE6021 Matematikkdidaktikk for lærerutdannere 1
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Matematikkdidaktikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"