Emne - Matematikk for lærerutdannere 2 - SKOLE6022
Matematikk for lærerutdannere 2
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet er delt inn i to deler:
Del 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnen
Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Studentene skal sammen:
- utforske noen sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
- reflektere over hvordan forskning på matematikklærerutdanning kan trekkes inn i og knyttes til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
- utforske og reflektere over hvordan eget utviklingsprosjekt kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Del 2: Eget utviklingsprosjekt
Denne delen av emnet legger til rette for at deltakerne sammen kan utforske og utvikle egen undervisning og lærerutdanning i matematikk. Fokus vil være på eget utviklingsprosjekt og presentasjon av resultater for de andre deltakerne. Deltakerne skal sammen:
- utforske og gjennomføre systematiske undersøkelser av egne praksiser
- utarbeide tekst som på sikt kan videreutvikles til en publiserbar artikkel
- diskutere og gi innspill på hverandres utviklingsprosjekter og tekster
Læringsutbytte
LæringsutbytteDel 1: Matematikkdidaktisk forskning i forgrunnenKunnskaper
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om sentrale linjer i forskning på matematikklærerutdanning
- har avansert kunnskap om undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere aktuelle problemstillinger knyttet til egen praksis som lærerutdanner i matematikk
- kan analysere aktuell forskning på matematikklærerutdanning og knytte det til egen undervisning i matematikklærerutdanningen
- kan analysere hvordan eget utviklingsarbeid kan integreres i undervisning og veiledning i utdanningen av matematikklærere
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
- kan kommunisere og diskutere problemstillinger, analyser og resultater innen aktuell forskning
- kan formidle - muntlig og skriftlig - eget utviklingssarbeid og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
- kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis
Del 2: Eget utviklingsprosjektKunnskaper
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om relevante forskningsmetoder for å studere egen praksis som matematikklærerutdanner
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan anvende relevante metoder for å utforske og utvikle egen praksis som matematikklærerutdanner
- kan gjennomføre (systematiske) undersøkelser av egen praksis
- kan diskutere og gi innspill på andres utviklingsprosjekter og tekster
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere problemstillinger knyttet til aktuelle teorier og forskning
- kan presentere, diskutere og analysere egne utprøvinger i lærerutdanning
- kan formidle - muntlig og skriftlig - eget utviklingsarbeid og analysere egne utprøvinger i matematikklærerutdanning
- kan kritisk reflektere over teori, forskning og praksis
Læringsformer og aktiviteter
Deler av undervisningen vil foregå på engelsk. Emnet organiseres rundt forelesninger, diskusjoner, utprøvinger, utforskning og analyser av oppgaver og aktiviteter. Deltakerne presenterer egne forskningsprosjekter.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidsoppdrag
- Obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
Mellom samlingene vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag i forbindelse med utvikling og gjennomføring av eget utviklingsprosjekt.
Obligatorisk oppmøte på samlinger.
Vurderingsform og karakterskala
Vurdering:
Fagtekst basert på eget utviklingsprosjekt
Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F, der F er ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere (MATLÆR)
Forkunnskapskrav
Bestått SKOLE6021 Matematikkdidaktikk for lærerutdannere 1
Fagområder
- Matematikkdidaktikk