course-details-portlet

SKOLE6016

Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen i gruppe

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnets innhold handler om å teoretisere og praktisere som veileder for lærerstudenter og kollegaer i skolen, i første rekke som praksislærer og mentor. I emnets læringsfellesskap

  • gjør vi erfaringer med og reflekterer over hvordan vi gir handlingene som veiledere gjør, plass og betydning i lærerutdanninga og i de nyutdannedes introduksjon til lærerjobben
  • tenker vi om veileders intensjoner i arbeid med at lærerstudentene sosialiseres og lærer i skolen
  • viser vi at veileders oppmerksomhet omkring hvordan lærerstudentene handler og reflekterer som lærere i skolen, er en nødvendig refleksivitet for veileders funksjon
  • analyserer vi egen veilederpraksis og gjør erfaringer med og diskuterer hvordan vi kan utvikle utøvelsen av veilederprofesjonen

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har

  • reflektert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering og om lærerstudentens og den nyutdannedes identitet, læring og utvikling
  • solid kunnskap om metoder og redskaper som gjør at veileder kan velge relevante handlinger som støtter lærerstudenters og nyutdannedes læring og identitetsdannelse

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • vise ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere kollektive arbeidsprosesser i skolen
  • anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, relevante metoder og redskaper til å planlegge, støtte og vurdere lærerstudenters og nyutdannedes læring
  • identifisere og analysere yrkesetiske problemstillinger innenfor læreryrket og problematisere egen bruk av makt i veiledningsarbeid
  • begrunne, kritisk vurdere og videreutvikle egen veiledningspraksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har bærekraftig kunnskap om skolen og lærerprofesjonen og etiske utfordringer og dilemma knyttet til yrket og kan ta dette i bruk i veiledning
  • kan vurdere skolens funksjon som rettferdig utdanningsinstitusjon

Læringsformer og aktiviteter

Undervisninga er samlingsbasert. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene arbeider studentene med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til arbeidsoppgaver en har som veileder for nyutdannede lærere eller som praksislærer. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og utstrakt bruk av refleksjonsskriving.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1: Individuelt refleksjonsnotat om egen rolle
  • Arbeidskrav 2: Fagtekst om kommunikasjon i veiledning og et praksiselement
  • Arbeidskrav 3: Refleksjon over bruk av redskaper i veiledning, utvikling av egen veilederrolle og betydning for en bærekraftig lærerprofesjon

I tillegg kreves det 70 % deltakelse på samlingene. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuelt refleksjonsnotat om egen rolle
  • Fagtekst om kommunikasjon i veiledning og et praksiselement
  • Refleksjonsnotat om bruk av redskaper i veiledning og utvikling av veilederrollen
  • Obligatorisk deltakelse

Mer om vurdering

Vurderingsordning er muntlig eksamen i gruppe. Karakteren settes individuelt.

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Karakterskala A-F.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning på masternivå ved Institutt for lærerutdanning (ILUEVUME)
Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)
Videreutdanning pedagogikk og helsefag – lavere grad (egenfinansiert) (EVUPHLEG)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå.

Kursmateriell

Det blir lagd nettbasert kompendium i emnet for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke er tilgjengelig på nett.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6012 15 sp Høst 2020
SKOLE6014 15 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode C Varighet 2.5 timer