Emne - Forskningsmetode og forskningsetikk - SKIP3004
SKIP3004 - Forskningsmetode og forskningsetikk
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 1 semestre |
Faglig innhold
Emnet gir innsikt i forskningsmetoder som det er vanlig å bruke i studier av språk og kommunikasjon i profesjoner. Studentene skal lære å planlegge og gjennomføre kvalitative forskningsdesign, inkludert utvalg og innsamling av data, bearbeiding og transkripsjon, analyse og fortolkning av data. Vitenskapsteoretiske spørsmål vil diskuteres i lys av konkrete forskningsmetoder og forskningsdesign. Studentene skal få forståelse for etiske implikasjoner ved forskning for forandring og bli bevisst sitt faglige ståsted innenfor rammen av anvendt språkvitenskap. Gjennom fokus på tema knyttet til tverrfaglighet og etikk kvalifiserer studentene seg til å ta i bruk sin kunnskap på nyskapende måter og på nye felt. Etiske problemstillinger knyttet til bruk av autentisk materiale vil også bli belyst.
Læringsutbytte
Kandidater som har fullført emnet, har følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om kvalitative forskningsmetoder i studiet av språk og kommunikasjon i profesjonell praksis
- kan vurdere og forholde seg kritisk til ulike metoder som anvendes i studier av faglig og tverrfaglig kommunikasjon i arbeidsliv og utdanning
- har innsikt i hvordan tverrfaglig forskningssamarbeid og brukermedvirkning kan spille en rolle i kunnskapsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan identifisere og avgrense problemstillinger for forskningsarbeid
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
- kan gjøre reflekterte valg i arbeid med å samle inn, bearbeide, transkribere, analysere og fortolke data i lys av kommunikasjonsfaglige innsikter og begreper
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende sine kunnskaper om kvalitative metoder på nye områder i forskningsarbeid
- kan identifisere og reflektere selvstendig over etiske problemstillinger i forskning om språk og kommunikasjon i ulike profesjonelle kontekster
Læringsformer og aktiviteter
Dette emnet vil vektlegge gruppearbeid og samarbeidslæring. Studentene skal presentere pensumlitteratur for hverandre i et digitalt seminar, og de oppfordres til å samarbeide i planleggingen av metodetrening.
Obligatoriske aktiviteter
- Digitalt tekstseminar
- Metodetrening med refleksjonsnotat
- Krav om 80% oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Vurderingsform: Oppgave.
Forberedelsene til denne starter tidlig i semesteret og munner ut i en oppgave på mellom 6000 og 8000 ord.
Spesielle vilkår:
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Det er ikke mulig å ta opp igjen bestått eksamen i SKIP3004 i semester hvor det ikke er undervisning i emnet. Ved utsatt eksamen (ved stryk eller gyldig forfall) er det mulig å levere eksamensbesvarelse, men det gis ikke veiledning
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Språk og kommunikasjon i profesjoner (MSKIP)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at SKIP3001, SKIP3002 og SKIP3003 er fullført og bestått.
Forkunnskapskrav
Krever opptak til masterprogram: Språk og kommunikasjon i profesjoner (MSKIP)
Obligatorisk aktivitet i SKIP3001 må være godkjent.
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Anvendt språkvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
30.05.2025
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"