course-details-portlet

SKID2900 - Bacheloroppgave skipsdesign

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Bacheloroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Bacheloroppgave 100/100

Faglig innhold

Bacheloroppgaven gis innenfor ulike fagområder, fortrinnsvis i et samarbeid med industri/næringsliv. Kandidaten velger selv temaer ut fra godkjent problemstilling. Oppgaven kan være eksperimentell eller praktisk, gitt av NTNU eller være utformet etter studentens eget ønske. Kandidaten skal gjennom bacheloroppgaven få erfaring i selvstendig og systematisk prosjektarbeid, samt lære seg å planlegge og styre gjennomføringen av et større prosjekt. Prosjektinnholdet skal være basert på de ferdigheter og kunnskaper kandidaten har tilegnet seg så langt i studiet, men kan også innebære at man må lære seg nye metoder og verktøy for å løse oppgaven. Resultatet av et prosjekt kan f.eks. være et ferdig produkt, en prototyp, en utredning, en uttesting av noe, osv.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har inngående kunnskap om et utvalgt tema innen fagområdet.
  • Har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor temaet.

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • Identifisere, formulere og løse et relevant ingeniørfaglig problem.
  • Anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor bacheloroppgavens tema og begrunne sine valg.
  • Anvende ingeniørfaglige metoder og jobbe metodisk.
  • Dokumentere og formidle et ingeniørfaglig arbeid.
  • Planlegge og gjennomføre et ingeniørfaglig arbeid.

Kompetanse

Kandidaten:

  • Formidler faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk.
  • Har innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger.
  • Har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.
  • Integrerer tidligere ervervede kunnskaper og er i stand til å tilegne seg ny kunnskap i løsning av en problemstilling.

Læringsformer og aktiviteter

Pedagogiske metoder: Bacheloroppgaven utføres som en selvstendig oppgave, med veileder fra universitetes personale samt en sekundærveileder fra oppdragsbedriften fra industrien. Alle oppgaver skal være godkjente av instituttet v. emneansvarlig før oppstart.

Oppgavene utføres normalt som gruppearbeid, med to til tre studenter pr. gruppe, men kan helt unntaksvis også utføres individuelt. Gruppen leverer inn en felles besvarelse/rapport med signatur fra alle medlemmer. Besvarelsen kan være på norsk eller engelsk.

I tillegg foreligger følgende obligatoriske arbeidskrav:

  • Godkjent forprosjektplan/ forskningsskisse.
  • Jevnlige statusrapporter i samråd med veileder, for å dokumentere fremdrift og prosess.
  • Prosjektplakat innleveres ved oppstart og i oppdatert versjon ved avslutning av prosjektet.
  • Presentasjon av prosjektet etter innlevering av ferdig prosjekt, samt statuspresentasjoner ved 2 definerte milepæler underveis.

NTNU forbeholder seg alle rettigheter vedrørende bacheloroppgaven, hvis ikke annet er avtalt. Ved eksterne oppgaver skal opphavsretten avtales for hvert enkelt prosjekt.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oblig

Mer om vurdering

Bacheloroppgaven leveres inn digitalt i Inspera som en samlet fil i PDF-format. Ved store forskjeller i format, feks. ved tegninger i stor skala, så kan disse lastes opp separat.

Oppgaven og eventuelt produkt vurderes som helhet.

Det brukes gruppevis karakter på skala A - F. Selv om oppgaven er gruppearbeid, kan gruppemedlemmene i enkelte tilfeller gis ulike karakter dersom det dokumenteres ulik arbeidsinnsats.

UHRs Karakterbeskrivelser og vurderingskriterier for sensur av bacheloroppgaver i ingeniørfag følges.

Ny og utsatt eksamen: Neste semester.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Skipsingeniør - Ingeniørfag (699SD)

Forkunnskapskrav

For å starte på bacheloroppgaven i ingeniørfag må studenten ha bestått minimum 110 studiepoeng av 120 studieplanfestede studiepoeng fra de to første årene ved ingeniørutdanningen. I tillegg må alle obligatoriske emner og kurs som inngår i utdanningsplanen, men som ikke er studiepoenggivende, være godkjent for å kunne starte bacheloroppgaven.

Kursmateriell

Alt av materiell og litteratur som kandidaten har brukt tidligere i studiet. Kandidaten må også selv søke relevant dokumentasjon og informasjon ved behov.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKID2910 20.0 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  20.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Ingeniør
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Bacheloroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Bacheloroppgave 100/100

Innlevering
20.12.2024


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Bacheloroppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU