Emne - Å forklare religion: hvorfor er mennesker religiøse? - RVI2175
RVI2175 - Å forklare religion: hvorfor er mennesker religiøse?
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Hvorfor er mennesker religiøse? Tro det eller ei, forskere har noen ganske gode svar på dette spørsmålet. Dette emnet vil gi studentene verktøy for å forklare religions opprinnelse og fortsatt eksistens. Verktøyene hentes fra evolusjonær og kognitiv religionsvitenskap - hvis religion er noe er det både et kulturelt og biologisk fenomen. I emnet leses det klassiske tekster fra dette forskningsområdet, i tillegg til tekster som eksemplifiserer forskningsfronten. Studentene vil ha valget mellom å følge enten et teoretisk eller metodisk løp i emnet. Alle studenter vil vurdere og kritisk evaluere teorier som forklarer religions opprinnelse og fortsatt eksistens. Studenter som følger det teoretiske løpet vil søke å utarbeide en egen teori for å forklare religion, mens studenter på det metodiske løpet vil søke å utarbeide et eksperiment som tester en teori eller et element i en teori. Slik kunnskap kan utvides utover religionsfeltet til andre fenomen.
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått emnet forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper
Kandidaten
- har en bred forståelse av teorier fra evolusjonær og kognitiv religionsvitenskap (CSR)
- har en bred forståelse av metode fra evolusjonær og kognitiv religionsvitenskap (CSR)
- har kunnskap om hva som utgjør vitenskapelige forklaringer
- har innsikt i moderne forskning på de ovennevnte spørsmål
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere, sammenligne og kritisere teorier fra CSR
- kan analysere, sammenligne og kritisere metode fra CSR
- kan analysere konstruksjonen av følgende kategorier: religion, natur, teknologi og vitenskap
- kan operasjonalisere CSR-teorier fra forskningsfronten i eksperimentelle omgivelser
- kan anvende verktøy fra sinnsvitenskap på studier av kultur og religion
- kan oppdatere egen kunnskap på disiplinens problemstillinger
- gjennomføre tverrfaglig vitenskapelig forskning
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesning og seminar. Forelesningene og seminarene tar sikte på å skissere rammeverk for å tenke på tema som behandles i pensum.
For å gå opp til eksamen må studentene delta på minst 80% av undervisningen, og gjennomføre inntil tre godkjente muntlige presentasjoner. For nærmere opplysning om obligatorisk aktivitet henvises det til Blackboard. Obligatorisk aktivitet godkjennes kun i undervisningstermin, men er gyldig både dette og det påfølgende semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent obligatorisk aktivitet
Mer om vurdering
Eksamen består av en semesteroppgave på 8000 ord.
Anbefalte forkunnskaper
Studieferdigheter på et nivå som kan forventes etter 60 studiepoeng, hvor basisemner i religionsvitenskap inngår
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Pensum vil foreligge ved semesterstart.
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Religionsvitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for filosofi og religionsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
09.12.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"