Emne - Coaching og veiledning som ledelses- og trenerverktøy - RAD6506
RAD6506 - Coaching og veiledning som ledelses- og trenerverktøy
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 uker | ALLE |
Faglig innhold
Ledere i omstillingssamfunnet står overfor krevende oppgaver med hensyn til å skape gode læringsbetingelser i organisasjonen, opprettholde effektiv produksjon og samtidig fremme et åpent arbeidsmiljø basert på godt samarbeidsklima og gode relasjoner. Emnet gir innsikt i hvordan coaching, mentoring og veiledning som relasjonsledelse kan anvendes for å møte de prestasjons- og relasjonsutfordringer det moderne arbeids- og idrettslivet krever. Emnet gir forståelse for hvordan coaching- og veiledningssamtaler kan skape grunnlag for å utvikle medarbeidere/trenere og øke prestasjonsentusiasme og motivasjon for å utvikle seg. Coaching er en målrettet aktivitet som fokuserer på de gode utviklingsmulighetene både hos ledere og medarbeidere/trenere. Emnet gir avansert kunnskap om metodikk, prosess- og relasjonsorientering som står sentralt i coaching- og veiledningsarbeid. Temaer:* Coaching, veiledning og mentoring * Coaching: metoder, prosesser og relasjoner* Handlingskompetanse og praktisk orientering* Oppmerksomhets- og påvirkningsferdigheter* Læring og ressursutvikling* Selvinnsikt, selvledelse og gruppeledelse* Avhengighets-, uavhengighets- og gjensidighetsrelasjoner* Samarbeidsklima, dialog og tilbakemelding
Læringsutbytte
KunnskapKandidaten... * har spesialisert teoretisk, praktisk og forskningsbasert kunnskap om relasjonsledelse; coaching, veiledning og mentoring, som sentrale fagområder i sammenheng med ledelse og trenerutvikling.FerdigheterKandidaten...* kan veilede, coache og lede lærings- og utviklingsprosesser for personer og grupper, og se sammenheng mellom den enkeltes behov for vekst og utvikling og behovene for gruppe- og organisasjonsendring i sin helhet.Generell kompetanseKandidaten…* har handlingskompetanse i relasjonsledelse med vekt på coaching og veiledning for å fremme vekst og utvikling for individ, gruppe og organisasjon.* kan lede, veilede og legge til rette for lærings- og utviklingsprosesser og implementere læringsresultatet som kompetanse både for den enkelte, for gruppen og for organisasjonen som helhet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med 4 samlinger. De tre første samlingene a 2 dager, den siste på 1 dag. Det gis korte forelesninger og innlegg om teori og aktuelle temaer. Sentralt i emnet er at deltakerne selv skal utvikle ferdigheter i coaching, mentoring og veiledning. Det legges derfor til rette for læring og utvikling av erfaringskunnskap, hvor hele personen er i fokus med tanker, følelser, kroppsspråk og handlinger. Det arbeides i små grupper (triader og dyader) for å trene på konkrete coaching- og veiledningsteknikker. Mellom samling 1 og 2 gjennomfører deltakerne 2 trenersamtaler, med vekt på oppmerksomhetsferdigheter, og skriver en refleksjonsrapport på 4-6 sider tilsammen (for innlevering). Mellom samling 2 og 3 gjennomfører deltakerne to trenersamtaler, med vekt på påvirkningsferdigheter, som begge tas opp på video, samt skriver et refleksjonsnotat fra samtalene på 4-6 sider (for innlevering). Emnet avsluttes (mellom 3. og 4. samling) med en skriftlig hjemmeeksamen (karakterskala fra A-F). Siste dag (samling 4) blir det gjennomført en fremvisning og presentasjon av videoklipp med muntlige evalueringer og tilbakemeldinger. Denne vurderingen er en obligatorisk aktivitet og må være godkjent for å få karakter i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på studiesamlinger
- Refleksjonsrapport
- Video og refleksjonsnotat
- Muntlig presentasjon
Mer om vurdering
Skriftlig hjemmeeksamen som leveres ut mot slutten av 3. samling med 2 ukers innleveringsfrist. For hjemmeeksamen vil det være mulig å bygge på tidligere innleverte mellomoppgaver. Samme vurderingsform ved utsatt eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)
Forkunnskapskrav
Opptak til emnet krever at du har høyere utdanning (bachelor eller tilsvarende).Målgruppe: Veiledere i Olympiatoppen som har ansvar for veiledning i Olympiatoppens trenerløft.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
RAD6502 | 7.5 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"