Emne - Styrkebaserte læringsfellesskaper - Ledelse og organisasjonsutvikling - RAD6052
RAD6052 - Styrkebaserte læringsfellesskaper - Ledelse og organisasjonsutvikling
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
- Lære seg å bruke styrkebaserte endringsprosesser (f.eks. Appreciative Inquiry (AI)) i arbeid med ledelse av team, i mindre personalgrupper, i skoleklasser og i organisasjoner.
- Inngående fordypning i bruk av styrkebaserte perspektiv, og legger særlig vekt på å utvikle ferdigheter i å lede og fasilitere endringsprosser, og til å kunne planlegge og gjennomføre ulike treningsopplegg (workshopdesign) for mindre grupper.
- Styrkebaserte tilnærminger kan forstås som en endringsprosess som begynner "nedenfra" og hvor store endringer i organisasjoner og i samfunn kan skapes med utgangspunkt i en felles vilje hos enkeltmennesker. Styrkebaserte tilnærminger legger vekt på at en av de viktigste verktøyene vi har i arbeidet med å skape positive endringer er oss selv, våre styrker og vår evne til å være moralske forbilder for andre. Studiet vil derfor legge vekt på å finne fram til studentenes egne styrker og trene på hvordan de kan ta disse styrkene i bruk i sitt lederskap, og hvordan man kan kartlegge styrker i team - eller hos elever i en skoleklasse -og gjøre disse styrkene produktive.
- Denne modulen vil også gi en inngående innføring i bruk av den styrkebaserte tilnærmingen AI som aksjonsforskningsmetode og anvendelse av prosessmodellen (5D) i å skape høyt presterende team og til å eksperimentere med å samskape læringsfellesskap som forløser potensialet i et team, kollegium, skoleklasse, organisasjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten har:
- Inngående kunnskap om sentrale teorier og begreper om ledelse innenfor et styrkebasert perspektiv herunder teorier om relasjonell ledelse og autentisk ledelse.-Inngående kunnskap om teorier om positiv motivasjon og selvreguleringsteorien
- Kunne forklare ulike teorier innen styrkebaserte tilnærminger som kan forklare hva det er som avgjør om personer er i vekst eller er i gang med å avvikle seg selv. Herunder teorier om positiv ratio, teorier om flow.-Inngående kunnskap om de mest sentrale forsknings- og teoritradisjoner om styrker.
- Kunne lede prosesser for å finne fram til personlige styrker og gjøre dem "mer" produktive.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- Kunne anvende AI (5D) modellen i konkret arbeid med ledelse av team- og organisasjonsutvikling.
- Anvende sentrale teorier fra positiv psykologi til å reflektere over sitt eget lederskap, identifisere og ta i bruk egne styrker og være seg selv på sitt beste.
- Lede prosesser eller gjennomføre opplæringstiltak i arbeid med barn, i et team eller på en arbeidsplass som motiverer andre, fremmer indrestyrte handlinger, engasjement og flowopplevelser.
- Gjennomføre og lede oppstartsprosesser i "umodne team" og revitaliseringsprosesser i "modne team". Herunder: Lede prosesser for å sette sammen team med utgangspunkt i den enkeltes styrker.
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- Avansert forståelse for de faktorene som hemmer og fremmer ens egne og andres muligheter til å være på sitt beste i team og organisasjonen.
- Har inngående kunnskap om å lede og eksperimentere med å nye måter å samarbeide på - og være på - sammen med elever, kolleger o.a. for å skape læringsglede og utvikling for barn, unge og voksne.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning foregår samlingsbasert over 3 samlinger.
Studentene er medansvarlige både for sitt eget og medstudentenes læringsutbytte. Det prosessbaserte perspektivet i faget forutsetter deltakelse på samlingene. Deltagelse på samlingene er også viktig med tanke på gjennomføringen av arbeidskravene i faget, og for å utvikle et spennende og utfordrende læringsmiljø. Det er derfor et generelt krav om 80 % deltakelse i undervisning i alle fag i studiet (jfr programplan).
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i undervisning
- Deltakelse på prosjektarbeidet
- Innlevering refleksjonsnotat om prosjektarbeidet
Mer om vurdering
80% obligatorisk deltakelse på undervisning.
For å fremstille seg for muntlig eksamen må alle arbeidskravene være bestått. Dette innebærer deltagelse på prosjektarbeidet, og innlevering av refleksjonsnotat om prosjektarbeidet.
Det vil bli gjennomført muntlig eksamen i grupper. Studentene skal delta i vurderingen av hverandre og det vil bli lagt vekt på anerkjennende vurderingsformer og valuering,
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad, eller realkompetanse
Emne 1: Styrkebaserte læringsfelleskaper: teorier og praksiser. Tilsvarende kompetanse kan godkjennes etter individuell vurdering.
Kursmateriell
Pensum i henhold til pensumliste
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"