Emne - Styrkebaserte læringsfellesskaper - teorier og praksiser - RAD6051
RAD6051 - Styrkebaserte læringsfellesskaper - teorier og praksiser
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Inngående teoretisk innføring i styrkebaserte tilnærminger. -Inngående teoretisk innføring i organisasjonslæring med fokus på positiv organisasjonsteori, overskuddstilnærminger og offensive strategier i arbeid med lærings- og utviklingsarbeid -Kan anvende sentrale modeller, teorier og metoder innen styrkebasert tilnærming: -Inngående teoretisk og praktisk innføring i prosesslederrollen -Inngående teoretisk og praktisk innføring i vurdering for læring som bygger på AI-prinsipper
Læringsutbytte
KunnskaperKandidaten har:-Har inngående kunnskap om det styrkebaserte fagfeltet-Har inngående kunnskap om sosialkonstruksjonisme og hvilke implikasjoner disse perspektivene kan ha i lærings- og utviklingsarbeid i skolen eller andre organisasjoner-Har inngående kunnskap om positiv psykologi med fokus på betydning av styrker og positive følelser i lærings- og utviklingsarbeid-Har inngående kunnskap om hvordan bruke styrkebaserte tilnærminger i lærings- og utviklingsarbeid-Har kunnskap om ledelse av relasjonelle læringsprosesserFerdigheterKandidaten kan:-Kan planlegge og gjennomføre/lede styrkebaserte prosesser, for eksempel i en klasse, skole, organisasjon og lokalsamfunn-Kan ta i bruk ulike metoder som brukes innen det styrkebaserte praksis- og kunnskapsfeltetGenerell kompetanseKandidaten har:-Kan analysere relevante faglige, praktiske og forskningsetiske problemstillinger med bruk av styrkebaserte tilnærminger-kan anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor styrkebaserte tilnærminger i sine arbeidskontekster-kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker styrkebaserte tilnærminger i sine arbeidskontekster-kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor styrkebaserte tilnærminger, både med spesialister og til allmennheten‒kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen styrkebaserte tilnærminger
Læringsformer og aktiviteter
Samling over 9 dager. Læringsplattformen Blackboard og Skype for Business.Studentene er medansvarlige både for sitt eget og medstudentenes læringsutbytte. Det prosessbaserte perspektivet i faget forutsetter deltakelse på samlingene. Deltagelse på samlingene er også viktig med tanke på gjennomføringen av arbeidskravene i faget, og for å utvikle et spennende og utfordrende læringsmiljø. Det er derfor et generelt krav om 80 % deltakelse i undervisning i alle fag i studiet.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i prosjektarbeid
- Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Det vil bli gjennomført muntlig eksamen i grupper. Studentene skal delta i vurderingen av hverandre og det vil bli lagt vekt på anerkjennende vurderingsformer og valuering. For å fremstille seg for muntlig eksamen må alle arbeidskravene være bestått, dette innebærer deltagelse på prosjektarbeidet, og innlevering av refleksjonsnotat om prosjektarbeidet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Videreutdanning på masternivå ved Institutt for pedagogikk og livslang læring (RADEVUMEKS)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
RAD6050 | 7.5 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Rådgivning
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig eksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"