Emne - Trenerrollen og coaching - RAD6011
RAD6011 - Trenerrollen og coaching
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i hvordan coaching som metode kan ses på som en strategi for treneren innen toppidrett. Det legges opp til refleksjon og rolleavklaringer forhold til ulike tilnærminger i treningsprosessen. Hovedfokus er på prosessorientering, kommunikasjonsteori og erfaringsbasert læringsteori ved en praktisk tilnærming. Treneren skal også reflektere rundt coaching og arbeidskontekst. Teori, trening i rollen som coach samt egen refleksjon knyttes sammen i emnet.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal treneren ha utviklet sin praktiske og teoretiske forståelse for coaching. Treneren skal ha tilegnet seg kunnskaper og ferdigheter innenfor følgende læringsmål:
Kunnskap:
- Forståelse for hva som ligger i en god arbeidsallianse mellom trener og utøver
- Teoretisk forståelse for effektive spørre- og lytteteknikker, herunder oppmerksomhetsferdigheter og påvirkningsferdigheter innen kommunikasjon
- Det teoretiske grunnlaget innen kommunikasjon og forståelse av hva som er hensiktsmessig i ulike kontekster
- Det teoretiske grunnlaget innen kognitiv psykologi
- Det teoretiske grunnlaget innen læringspsykologi
Ferdigheter:
- Utvikle ferdigheter for å utvikle gode arbeidsallianser med utøvere
- Kunne anvende effektive spørre- og lytteteknikker, herunder oppmerksomhetsferdigheter og påvirkningsferdigheter innen kommunikasjon
- Utvikle generelle ferdigheter innen kommunikasjon tilpasset ulike kontekster
- Kunne anvende teknikker innen kognitiv psykologi
Generell kompetanse:
- Kunne ha forståelse for hvordan en gjennom kommunikasjon og relasjonsbygging kan kvalitet sikre treningsprosessen, utvikle sterke team og gjøre utøver i stand til å håndtere konkurransesituasjonen optimalt
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og selvrefleksjon. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike caser som beskrevet i innledningen og knytter relevant teori til disse. Treneren får under veiledning anledning til å trene på coachrollen. I tillegg vektlegges evne til refleksjon over egen utvikling og faglig modning. Emnet gjennomføres over tre samlinger à to og en halv dag. Hver samling er på ca.19 bruttotimer (forelesning, gruppearbeid, praksis), dvs. 57 bruttotimer. Det legges opp til fjernundervisning og egenstudie utover dette.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på minst to av tre hele samlinger.
- Gjennomføre og levere obligatoriske hjemmeoppgaver som blir gitt i forbindelse med hver samling.
- Filme to coaching samtaler med egen utøver som en del av hjemmeoppgavene.
Mer om vurdering
Det er obligatorisk oppmøte på minst to av tre hele samlinger. Treneren skal i tillegg gjennomføre og levere obligatoriske hjemmeoppgaver som blir gitt i forbindelse med hver samling. Hjemmeoppgavene skal følge struktur for besvarelser utarbeidet og gjennomgått av Topptrener II. Denne gis vurderingen godkjent/ ikke godkjent. Treneren skal filme to coaching samtaler med egen utøver som en del av hjemmeoppgavene, utdrag fra disse skal brukes som grunnlag for muntlig eksaminasjon.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning - videreutdanning (RADEVU)
Topptrener - videreutdanning (FJIDR)
Anbefalte forkunnskaper
- Trenerengasjement eller på vei inn i et trenerengasjement på høyt nasjonalt eller internasjonalt nivå.
- Sitt særforbunds høyeste trenerutdanning,
- Ha idrettsutdanning fra universitets/høgskolenivå eller kunne dokumentere tilsvarende realkompetanse. Tilstrekkelig motivasjon og praktisk mulighet til å prioritere studiet
Forkunnskapskrav
Opptak foretas til kursserien Topptrener II samlet. Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Kursmateriell
Opplyses ved studiestart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Muntlig 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"