course-details-portlet

RAD3039 - Coaching og relasjonell ledelse

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Endrings- og omstillingssamfunnet står overfor komplekse og krevende oppgaver. Dette krever at det skapes gode betingelser for læring og nyskaping i organisasjoner; at gode relasjoner utvikles, at dialog og samarbeidsklima fremmes, og at det samtidig skapes gode resultater. Emnet bidrar til inngående teoretisk kunnskap og kapasitetsbygging knyttet til coaching og relasjonell ledelse. Emnet bidrar med forståelse av hvordan coaching og prosesslederrollen kan anvendes for å tilrettelegge for en samskapende og lærende organisasjon. For å kunne bidra og påvirke gjennom coaching og relasjonell ledelse står aktive læringsprosesser og metarefleksjon for økt perspektivbevissthet og kapasitetsbygging sentralt i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Kandidaten...

· har inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiver knyttet til coaching og relasjonell ledelse

· har utdypende kunnskap om prosesslederrollen for læring og utvikling av samskapende og lærende organisasjoner

· kan vurdere og drøfte hva som fremmer og hemmer læring, utvikling og nyskaping i relasjoner og organisasjoner

Ferdigheter:

Kandidaten...

· kan analysere og anvende relevante coachingferdigheter for å tilrettelegge for vekst og utvikling på person- og organisasjonsnivå.

· har avansert forståelse for relasjonell kapasitet og prosesslederrollen, og kan derigjennom anvende coaching og prosessledelse for å bidra til lærings-, utviklings-, nyskapings-, og samskapingsprosesser for individ, gruppe og organisasjon.

Generell kompetanse:

Kandidaten...

· har avansert kompetanse i coaching og ledelse av prosesser som kan bidra og er relevante for ulike situasjoner og kontekster.

Læringsformer og aktiviteter

Dialogbaserte forelesninger, øvelser, refleksjon og erfaringslæring.

Obligatoriske aktiviteter

· Deltakelse på 80% av undervisningen

· Innlevering av refleksjonslogg fra coachingsamtaler.

· Presentasjon av videoopptak fra coachingsamtaler.

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon av videoopptak fra coachingsamtaler
  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
  • Innlevering av refleksjonslegg fra coachingsamtaler

Mer om vurdering

Innlevering av emneoppgave. Tema for oppgaven blir gitt av emneansvarlig. Oppgaven gis på siste samling i emnet, og skal ha et omfang på 4500 ord +/- 10% (A4, linjeavstand 1,15, Verdana 10 pkt). Leveres i Inspera. Fristen blir publisert på emnesiden.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram:

Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PED3039 7.5 HØST 2011
PED3035 7.5 HØST 2011
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Rådgivning
  • Samfunnsvitenskapelige fag
  • Veiledningspedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU