Emne - Coaching og relasjonell ledelse - RAD3039
RAD3039 - Coaching og relasjonell ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Endrings- og omstillingssamfunnet står overfor komplekse og krevende oppgaver. Dette krever at det skapes gode betingelser for læring og nyskaping i organisasjoner; at gode relasjoner utvikles, at dialog og samarbeidsklima fremmes, og at det samtidig skapes gode resultater. Emnet bidrar til inngående teoretisk kunnskap og kapasitetsbygging knyttet til coaching og relasjonell ledelse. Emnet bidrar med forståelse av hvordan coaching og prosesslederrollen kan anvendes for å tilrettelegge for en samskapende og lærende organisasjon. For å kunne bidra og påvirke gjennom coaching og relasjonell ledelse står aktive læringsprosesser og metarefleksjon for økt perspektivbevissthet og kapasitetsbygging sentralt i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten...
· har inngående kunnskap om ulike teoretiske perspektiver knyttet til coaching og relasjonell ledelse
· har utdypende kunnskap om prosesslederrollen for læring og utvikling av samskapende og lærende organisasjoner
· kan vurdere og drøfte hva som fremmer og hemmer læring, utvikling og nyskaping i relasjoner og organisasjoner
Ferdigheter:
Kandidaten...
· kan analysere og anvende relevante coachingferdigheter for å tilrettelegge for vekst og utvikling på person- og organisasjonsnivå.
· har avansert forståelse for relasjonell kapasitet og prosesslederrollen, og kan derigjennom anvende coaching og prosessledelse for å bidra til lærings-, utviklings-, nyskapings-, og samskapingsprosesser for individ, gruppe og organisasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten...
· har avansert kompetanse i coaching og ledelse av prosesser som kan bidra og er relevante for ulike situasjoner og kontekster.
Læringsformer og aktiviteter
Dialogbaserte forelesninger, øvelser, refleksjon og erfaringslæring.
Obligatoriske aktiviteter
· Deltakelse på 80% av undervisningen
· Innlevering av refleksjonslogg fra coachingsamtaler.
· Presentasjon av videoopptak fra coachingsamtaler.
Obligatoriske aktiviteter
- Innlevering av refleksjonslegg fra coachingsamtaler
- Presentasjon av videoopptak fra coachingsamtaler
- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
Mer om vurdering
Innlevering av emneoppgave. Tema for oppgaven blir gitt av emneansvarlig. Oppgaven gis på siste samling i emnet, og skal ha et omfang på 4500 ord +/- 10% (A4, linjeavstand 1,15, Verdana 10 pkt). Leveres i Inspera. Fristen blir publisert på emnesiden.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)
Anbefalte forkunnskaper
RAD3031
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3039 | 7.5 | HØST 2011 | |
PED3035 | 7.5 | HØST 2011 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Veiledningspedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
02.12.2024Innlevering
09.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Innlevering
16.05.2025
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"