Emne - Rådgivning i et relasjonelt, helhetlig og kreativt perspektiv - RAD3033
RAD3033 - Rådgivning i et relasjonelt, helhetlig og kreativt perspektiv
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet bidrar med fordypende kunnskap og teorier om helhetlig rådgivning i et system- og relasjonsperspektiv. Emnet gir inngående kunnskap om sammenhengen mellom interpersonlige relasjoner og ulike kontekst og situasjonsvariabler, som bakgrunn for å analysere og forstå samskapende vekst- og utviklingsprosesser i et helhetlig og kreativt perspektiv. Kandidaten utvikler innsikt i hvordan en rådgiver kan forstå og påvirke et person- og organisasjonssystem slik at relasjonen mellom person og system utvikles. Emnet legger til rette for utvidet innsikt i hvordan en rådgiver kan hjelpe klienter til å forstå og utvikle seg selv i interaksjon med forskjellige systemer.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Kandidaten...
- har spesialisert kunnskap om rådgivningsteorier som setter fokus på innovative, helhetlige, utforskende og kreative tilnærminger og metoder.
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom teori og praktisk utøvelse av rådgivning i et systemperspektiv.
- kan analysere og drøfte hvordan kreative tilnærminger i rådgivning kan bidra til vekst og utvikling.
Ferdigheter:
Kandidaten...
- kan anvende kreative rådgivningsteorier og -metoder i rådgivningsfaglige sammenhenger.
- kan på selvstendig grunnlag og i samarbeid med andre bruke kreative tilnærminger og tilrettelegge for erfaringslæring og -utforskning i et utviklings- og integrasjonsperspektiv.
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter og har inngående innsikt i rådgivningsfagets praktiske felt og mulige problemstillinger.
- kan kritisk reflektere over og vurdere etiske aspekter ved rådgivingsrelasjonens kvalitet.
- kan iverksette aktuelle kreative utviklings- og endringstiltak.
Generell kompetanse:
Kandidaten...
- kan analysere, anvende og overføre sine kunnskaper og ferdigheter i kreative utviklingsprosesser mer generelt og i ulike rådgivningssettinger.
- kan analysere ulike rådgivningsbehov i et systemperspektiv og anvende relevante kreative metoder.
- kan formidle og kommunisere verdien av kreative kunnskaper og metoder som fremmer ressursutvikling hos den enkelte og de systemer den enkelte inngår i.
Læringsformer og aktiviteter
Dialogbaserte forelesninger og samtaler, erfaringslæring og kreative veilednings- og coachingøvelser.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på 80% av undervisningen
Mer om vurdering
Innlevering av emneoppgave. Tema for oppgaven er gitt av emneansvarlig faglærer. Oppgaven deles ut på siste samling i emnet og skal ha et omfang på 4000 ord +/- 10% (A4, linjeavstand 1,15, Verdana 10 pkt).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivningsvitenskap (MRÅDG)
Anbefalte forkunnskaper
RAD3031
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PED3033 | 7.5 | HØST 2011 | |
SVPED212 | 7.5 | HØST 2011 | |
SVPED312 | 7.5 | HØST 2011 | |
SVPED212 | 7.5 | HØST 2011 | |
RAD3041 | 4.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
- Rådgivning
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Veiledningspedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
15.11.2024Innlevering
06.12.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"