course-details-portlet

PSYK4605 - Utredning og behandling 4 - klinisk nevropsykologi

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Emnet er en videreføring av kliniske emner, med fokus på klinisk nevropsykologi i et livsløpsperspektiv. Studentene får inngående kunnskap om hvordan man i klinisk sammenheng kartlegger og forstår sammenhenger mellom hjerne og atferd, og tar i bruk denne kunnskapen i behandling og oppfølging.

Det vil gis innføring i verktøy og tilnærming for klinisk nevropsykologisk undersøkelse og vurdering. Her vil det legges vekt på nytten av (1) klinisk intervju og observasjon, (2) kunnskap om pasientens skade/sykdom/tilstand, (3) strukturerte kvalitative undersøkelser for vurdering av tydelige svikttegn, (4) standardiserte normerte tester og inventorier, og (5) kunnskap fra nyere helseteknologi og nevrovitenskaplige metoder. Betydningen av pasientens språk og kultur vil bli vektlagt. Studentene får kjennskap til relevante samarbeidspartnere fra andre fagdisipliner og viktige støttefag som nevrologi og nevroradiologi. 

Studentene vil få innføring i generelle prinsipper for formidling av resultater fra nevropsykologisk undersøkelse, og oppfølging og behandling av personer med kognitive vansker. Studentene vil også få innføring i utvalgte spesifikke metoder for kognitiv rehabilitering. Systemkunnskap og sakkyndighet vil bli berørt, med særlig vekt på vurdering av arbeidsevne og helsekrav for førerkort.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har avansert kunnskap om klinisk nevropsykologisk undersøkelse av barn og voksne
  • har inngående kunnskap om sentrale nevropsykologiske problemstillinger, metoder og verktøy med relevans for hele livsløpet
  • har kunnskap om høy-prevalente akutte og kroniske nevrologiske sykdommer
  • har inngående kunnskap om ulike evidensbaserte behandlingsteorier og modeller både for å forstå nevropsykologiske problemstillinger og for nevropsykologisk behandling, oppfølging, habilitering og rehabilitering.
  • har kunnskap om psykologiske aspekter knyttet til funksjonshemming, funksjonsnedsettelser og syndromer, samt tverrfaglig rehabilitering.
  • har inngående kunnskap om arbeidsevnevurdering
  • har inngående kunnskap om vurdering av helsekrav for førerkort
  • har inngående kjennskap til relevante bildediagnostiske metoder og nevroradiologisk undersøkelse
  • har inngående kjennskap til nevrologisk undersøkelse
  • har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, nevropsykologisk undersøkelse og behandling.
  • forstår psykologens rolle i tverrfaglig samarbeid når det gjelder utredning og behandling av personer med kognitive vansker.
  • Har inngående kunnskap om formidling av et behandlingsrasjonale til pasienter/brukere, og ulike metoder for å sikre pasienters/brukeres medvirkning i, og valg om, egen utredning og behandling.

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til faglige kilder med relevants for klinisk nevropsykologi og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til komplekse faglige spørsmål, ulike roller og muligheter i arbeidet med ulike typer nevropsykologiske problemstillinger, og til samhandling og oppgavefordeling mellom tjenestenivåene.
  • kan anvende kunnskap om psykisk helse og kognitiv fungering til å kartlegge ressurser og risikofaktorer i en avgrenset populasjon.
  • Har inngående kunnskap om planlegging og gjennomføring av tiltak som fremmer arbeidsdeltakelse og god arbeidshelse for personer med kognitive vansker.

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan anvende relevant forskningslitteratur i teoretisk, empirisk og praktisk sammenheng, og anvende sin informasjons- og forskningskompetanse til å oppdatere seg faglig innen klinisk nevropsykologi.
  • kan kritisk analysere og formidle relevant forskning og beherske uttrykksformer innen klinisk nevropsykologi.
  • kan selvstendig utrede, diagnostisere og behandle nevropsykologiske tilstander, og evaluere effekten av igangsatte intervensjoner.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte til å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner overfor personer med ulike nevropsykologiske problemstillinger og kognitive vansker, både på individ-, familie- og gruppenivå.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å integrere forskning, klinisk ekspertise og pasientens egenskaper og ønskemål for å tilpasse utredning og behandling.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte

Mer om vurdering

Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.

Du kan melde deg opp til kontinuasjonseksamen hvis du har avlagt eksamen høsten dette studieåret, men ikke bestått. Dette gjelder studenter som har gyldig legeerklæring eller har strøket ved siste ordinære eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

Alle emner må være bestått: PSYK4600, PSYK4601, PSYK4602, PSYK4603, PSYK4604

Kullet deles i to dette semesteret. Den ene gruppen skal ta PSYPRO4605 og PSYPRO4606. Den andre gruppen skal ta PSYPRO4505 og perspektivemne, og omvendt det påfølgende semester.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSYPRO4605 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU