course-details-portlet

PSYK4604 - Klinisk praksis 2 - voksne

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

I tillegg til at studentene får erfaring med psykologisk behandling av voksne, vil de, gjennom internpraksis, få møte varierte problemstillinger og ulike arbeidsoppgaver, som er relevant for deres senere yrkesutøvelse som psykolog i terapeutrollen. Veiledningen skal omfatte bl.a. utredninger, diagnostiske vurderinger, kontaktetablering, allianse, utforming og gjennomføring av behandlingsopplegg, samt utvikling av samarbeidsforhold, terapiavslutning og evaluering av terapi. Kasusfremlegg i plenum inngår som et viktig element i drøfting av problemstillinger knyttet til utredning, planlegging og gjennomføring av behandlingsforløp så vel teoretisk som metodisk. Føring av journal inngår også i opplæringen. Godkjenning av internpraksis skjer i henhold til egne retningslinjer for praksis.

Læringsutbytte

Knowledge:

The student

can apply knowledge of psychological assessment and treatment of adults in clinical work with adultscan apply knowledge of the health and welfare system, laws, regulations and guidelines, and integrate all this into their clinical work with adults

Skills:

The student

can independently carry out basic structured psychological assessments as a basis for both diagnostic assessments and case formulations, and prepare treatment plans with recommendations for further action and treatment of adults

can document assessment, diagnostics, and treatment of adults in patients’ journals, in accordance with current regulations

can use different methods to secure feedback from patients on treatment outcome, process and alliance, and apply this to tailor treatment of adults

can analyze and relate critically to complex professional issues, different roles and opportunities in the work with different types of mental disorders, and to interaction and task distribution between service levels in clinical work with adults

can independently use relational skills that are central to the establishment and maintenance of therapeutic and collaborative alliances with adults

can analyze and relate critically to their own values, roles and functioning in meetings with adults and partners, and seek assistance when needed

General competence:

The studentcan independently examine, diagnose, and treat mental difficulties and disorders amongst adults, and evaluate the effect of initiated interventions

can apply their knowledge and skills independently to plan, implement and evaluate various evidence-based therapeutic interventions for adults with mild, moderate, and severe mental disorders, both at the individual, family, and group level

can apply their knowledge and skills to integrate research, clinical expertise and patient characteristics and goals to adapt assessment and treatment of adults

can communicate a treatment rationale to adult patients/users, and use different methods to ensure adult patients/users' involvement in, and choice about, their own assessment and treatment

can communicate openly about gender, sexuality and sexual health and apply his/her knowledge of these topics in their professional practice with adults

can apply their psychological knowledge and skills for their own self-care

can apply relevant digital competence and technology in professional work, and assist in the development of suitable technology at both individual and system level, as well as safeguard digital security

can communicate orally, in writing and digitally about adult health-related issues with employees, partners and the general public

Læringsformer og aktiviteter

Klinisk praksis under veiledning. Egenaktivitet i form av øvelser/gruppearbeid, kasusfremlegg og øvelser med individuell veiledning. Det er ikke tillagt pensum til emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte på klinisk praksis
  • 80% oppmøte på kasusfremlegg
  • 80% oppmøte på introdag

Mer om vurdering

Studenten har adgang til å ta emnet én gang til dersom første gang vurderes til ikke bestått.

Ved stryk må emnet og all obligatorisk aktivitet tas på nytt.

Emnet evalueres i henhold til «Retningslinjer for gjennomføring og evaluering av klinisk praksis».

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

PSYK4600

Kullet deles i to fra dette semesteret. Den ene gruppen skal ta de to barneklinikkemnene PSYK4601 og PSYK4602. Den andre gruppen skal ta de to voksenklinikkemnene PSYK4603 og PSYK4604, og omvendt det påfølgende semester. En student som ikke har bestått praksisemne, enten PSYK4602 eller PSYK4604 kan ikke gå videre til neste internpraksis, før dette emnet er bestått.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSYPRO4604 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU