course-details-portlet

PSYK4602 - Klinisk praksis 1 - barn og unge

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

Studenten vil gjennom klinisk opplæring møte varierte problemstillinger og ulike arbeidsoppgaver som er relevant for senere yrkesutøvelse som psykolog i terapeutrolle. Studenten vil også få erfaring i arbeid både med barn og unge og deres foreldre. Veiledningen vil omfatte bl.a. utredninger, diagnostiske vurderinger, kontaktetablering, allianse, utforming og gjennomføring av utrednings- og behandlingsopplegg, samt utvikling av samarbeidsforhold, terapiavslutning og evaluering av terapi. Kasusfremlegg i plenum inngår som et viktig element i drøfting av problemstillinger knyttet til utredning, planlegging og gjennomføring av behandlingsforløp så vel teoretisk som metodisk. Føring av journal inngår også i opplæringen. Godkjenning av internpraksis skjer i henhold til egne retningslinjer for praksis.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan anvende psykologisk teori og empiri for å kunne forstå kliniske problemstillinger i møte med barn, unge og deres foreldre
  • har inngående kunnskap om hvordan en ervervet klinisk forståelse av barn, unge og deres foreldre kan brukes for å tilpasse videre utredning og/eller behandling
  • har inngående kunnskap om effekten av å motta positive samt konstruktive tilbakemeldinger fra veileder og medstudenter

Ferdigheter:

Studenten

  • kan sensitiv og oppmerksom terapiobservasjon
  • kan gi medstudenter og fremtidige kolleger konstruktive vurderinger av deres terapeutiske intervensjoner og holdninger
  • kan selv motta og dra nytte av medstudenters og veileders konstruktive tilbakemeldinger
  • kan selvstendig gjennomføre grunnleggende strukturerte psykologiske utredninger som grunnlag både for diagnostiske vurderinger og kasusformuleringer, og for å utarbeide behandlingsplaner med anbefalinger om videre tiltak og behandling av barn og unge
  • kan dokumentere utredning, diagnostisering og behandling av barn og unge i pasientjournal, i tråd med gjeldende regelverk
  • kan selvstendig gjennomføre samtaler med barn, også barn utsatt for vold, overgrep og omsorgssvikt
  • kan bruke ulike metoder for å sikre tilbakemeldinger fra pasienter om behandlingsresultat, -prosess og allianse, og benytte disse for å tilpasse behandlingstilbudet til barn og unge
  • kan analysere og forholde seg kritisk til komplekse faglige spørsmål, ulike roller og muligheter i arbeidet med ulike typer psykiske lidelser, og til samhandling og oppgavefordeling mellom tjenestenivåene i klinisk arbeid med barn og unge
  • kan bruke relevante metoder for å identifisere barn og familier med sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, mobbing, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer, og sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre ved behov
  • kan på en selvstendig måte bruke relasjonelle ferdigheter som er sentrale i etablering og opprettholdelse av terapeutiske allianser og samarbeidsallianser med barn og unge og deres pårørende

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan selvstendig utrede, diagnostisere og behandle psykiske vansker og lidelser hos barn og unge, og evaluere effekten av igangsatte intervensjoner
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte til å planlegge, gjennomføre og evaluere ulike evidensbaserte terapeutiske intervensjoner overfor barn og unge med lettere og moderate psykiske lidelser, både på individ-, familie- og gruppenivå
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å integrere forskning, klinisk ekspertise og pasientens egenskaper og ønskemål for å tilpasse utredning og behandling for barn og unge
  • kan formidle et behandlingsrasjonale til barn som pasienter/brukere og deres pårørende, og benytte ulike metoder for å sikre barn/unge og deres pårørendes medvirkning i, og valg om, egen utredning og behandling
  • kan kommunisere åpent om kjønn, seksualitet og seksuell helse og anvende sin kunnskap om disse temaene i sin yrkesutøvelse overfor barn og unge og deres pårørende

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte på kasusfremlegg
  • 80% oppmøte på klinisk praksis

Mer om vurdering

Studenten har adgang til å ta emnet én gang til dersom første gang vurderes til ikke bestått. Ved stryk må emnet og all obligatorisk aktivitet tas på nytt. Emnet evalueres i henhold til "Retningslinjer for gjennomføring og evaluering av klinisk praksis".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

PSYK4600

Kullet deles i to fra dette semesteret. Den ene gruppen skal ta de to barneklinikkemnene PSYK4601 og PSYK4602. Den andre gruppen skal ta de to voksenklinikkemnene PSYK4603 og PSYK4604, og omvendt det påfølgende semester. En student som ikke har bestått praksisemne, enten PSYK4602 - Praktisk klinisk terapiopplæring - barn og ungdom, eller PSYK4604 - Praktisk klinisk terapiopplæring - voksen, kan ikke gå videre til neste internpraksis, før dette emnet er bestått.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSYPRO4602 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU