Emne - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 2 - PSYK4522
PSYK4522 - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 2
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
PSYK4522 skal gi erfaring med både utredning av en teoretisk problemstilling med samfunnspsykologisk relevans og prosjektorientert arbeid rettet mot samfunnspsykologisk eller helsefremmende arbeid med ulike aldersgrupper.
Studenten gis praksisforberedende undervisning i samfunnspsykologi knyttet opp til en etterfølgende samfunnspsykolgisk praksis. Eksempler på tema som vil bli dekket er systemarbeid, kommunepsykologens arbeidshverdag, samiske og minoritetsperspektiv, inkludering og arbeidsmetoder i praksis.
Studenten gis erfaring i praktisk rolleutøvelse innenfor samfunnspsykologi og skal bli kjent med både faglige muligheter og begrensninger knyttet til denne yrkesutøvelsen. Prosjektpraksisen skal være basert på arbeidsmåter, verdier og tilnærminger innenfor samfunnspsykologi og helsefremming.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- har inngående kunnskap om praktisk og klinisk samfunnspsykologisk arbeid i Norge
- kan anvende faglig kunnskap til å iverksette endringsarbeid i grupper og systemer
- kan anvende grunnprinsipper for veiledning og konsultasjon, og er i stand til å drive selvstendig endringsarbeid gjennom andre
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har kunnskap om, og forståelse for, samers rettigheter og samenes status som urfolk
Ferdigheter:
Studenten kan
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i henhold til helse- og velferdspolitiske føringer for helsefremmende og forebyggende arbeid, og til å analysere etiske problemstillinger knyttet til dette
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til dokumentasjon og kommunikasjon om folkehelse, kliniske, diagnostiske og andre faglige emner overfor pasienter/brukere, pårørende, kolleger, samarbeidspartnere, offentlig forvaltning og rettslige instanser
- analysere og kritisk vurdere kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid, og selvstendig anvende relevante metoder og arbeidsformer på ulike intervensjonsnivåer som også inkluderer et overordnet samfunnsnivå
Generell kompetanse:
Studenten kan
- bidra til at brukere og borgere medvirker i utviklingen av likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- anvende sine kunnskaper til å planlegge, lede og gjennomføre prosjekter
- kommunisere med spesialister, beslutningstakere og allmennheten om faglige problemstillinger innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud for alle, deriblant samiske pasienter.
- forstå individet i en sammenheng og kritisk analysere hvordan man kan anvende samfunnspsykologiske tilnærminger i en klinisk kontekst.
- anvende kunnskap om andre faggruppers kompetanse og ansvarsområder til å samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, samt initiere samhandling for å skape gode og sammenhengende tjenester overfor brukere
- bidra til kritisk refleksjon, nytenkning, tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser som ledd i å sikre tjenestekvalitet og i utvikling av tjenester
Læringsformer og aktiviteter
Vil omfatte obligatoriske praksisforberedende forelesninger og seminar, og gruppeveiledning knyttet til prosjekt.
Innlevering av praksisrapport og presentasjon av den i plenum.
Emnet evalueres i henhold til Retningslinjer for gjennomføring og evaluering av klinisk praksis
Obligatoriske aktiviteter
- 80% oppmøte på forelesninger
- 80% oppmøte på forelesninger
- 80% deltagelse på praksis
Mer om vurdering
Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.
Eksamen består av to deler som hver teller 50% og hvor begge må være bestått for å få emnet bestått:
1. Individuell semesteroppgave
2. Gruppevis praksisrapport
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)
Forkunnskapskrav
Følgende emner må være bestått:
PSYK4521
PSYK 4600
PSYK 4417
MH2002
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSYPRO4506 | 15.0 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"