course-details-portlet

PSYK4521 - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 1

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer E

Faglig innhold

PSYK 4521 tar for seg teorier og modeller for å forstå sammenhenger mellom atferd, helse og kontekst. Forskjellige biopsykososiale og kontekstuelle faktorer vil bli vektlagt i forståelsen av fysisk og psykisk helse, både når det gjelder å fremme og opprettholde helse og inkludering og å forebygge sykdom og utenforskap. Relevante temaer er livskvalitet, stress, smerte, funksjonshemming, alvorlig og kronisk sykdom, risikofaktorer og helseatferd, palliasjon og død, fysisk aktivitet, og sosial støtte.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om hvordan biologiske, psykologiske, sosiale, sosioøkonomiske, kulturelle, samfunnsmessige og fysiske faktorer samvirker i å hemme og fremme menneskers helse, utdanning, arbeidsdeltakelse og levekår, bedringsprosesser, og livskvalitet gjennom livsløpet
  • har inngående kunnskap om lavterskelintervensjoner innen psykisk helse på individ-, gruppe -og systemnivå
  • har kunnskap om de mest sentrale psykologiske aspekter ved funksjonshemming, diskriminering, og inkludering
  • har kunnskap om helsekompetanse og hvordan dette påvirker ulike gruppers helseatferd og mestring av sykdom
  • har bred kunnskap om etiske, epidemiologiske og helseøkonomiske begrunnelser for både universelle, selektive og indikerte helsefremmende og forebyggende tiltak
  • har kunnskap om høyprevalente akutte og kroniske somatiske sykdommer og palliasjon til pasienter med livsforkortende sykdom, samt risikofaktorer
  • har inngående kunnskap om hvordan man kan kommunisere åpent om kjønn, seksualitet og seksuell helse og anvende sin kunnskap om disse temaene i sin yrkesutøvelse.

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i sentrale begreper og teorier, og skal være i stand til å rapportere forskning skriftlig, innen fagfeltet helsepsykologi og forebygging
  • kan kommunisere om helsefaglige og forebyggende problemstillinger med medarbeidere, samarbeidspartnere og allmennheten

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og seminar

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte på forelesninger
  • 80% deltagelse på seminar

Mer om vurdering

Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)

Forkunnskapskrav

PSYK4417 og PSYK4304

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSYPRO4501 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU