Emne - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 1 - PSYK4521
PSYK4521 - Forebygging, helsefremming, system og forvaltning 1
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | E |
Faglig innhold
PSYK 4521 tar for seg teorier og modeller for å forstå sammenhenger mellom atferd, helse og kontekst. Forskjellige biopsykososiale og kontekstuelle faktorer vil bli vektlagt i forståelsen av fysisk og psykisk helse, både når det gjelder å fremme og opprettholde helse og inkludering og å forebygge sykdom og utenforskap. Relevante temaer er livskvalitet, stress, smerte, funksjonshemming, alvorlig og kronisk sykdom, risikofaktorer og helseatferd, palliasjon og død, fysisk aktivitet, og sosial støtte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hvordan biologiske, psykologiske, sosiale, sosioøkonomiske, kulturelle, samfunnsmessige og fysiske faktorer samvirker i å hemme og fremme menneskers helse, utdanning, arbeidsdeltakelse og levekår, bedringsprosesser, og livskvalitet gjennom livsløpet
- har inngående kunnskap om lavterskelintervensjoner innen psykisk helse på individ-, gruppe -og systemnivå
- har kunnskap om de mest sentrale psykologiske aspekter ved funksjonshemming, diskriminering, og inkludering
- har kunnskap om helsekompetanse og hvordan dette påvirker ulike gruppers helseatferd og mestring av sykdom
- har bred kunnskap om etiske, epidemiologiske og helseøkonomiske begrunnelser for både universelle, selektive og indikerte helsefremmende og forebyggende tiltak
- har kunnskap om høyprevalente akutte og kroniske somatiske sykdommer og palliasjon til pasienter med livsforkortende sykdom, samt risikofaktorer
- har inngående kunnskap om hvordan man kan kommunisere åpent om kjønn, seksualitet og seksuell helse og anvende sin kunnskap om disse temaene i sin yrkesutøvelse.
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i sentrale begreper og teorier, og skal være i stand til å rapportere forskning skriftlig, innen fagfeltet helsepsykologi og forebygging
- kan kommunisere om helsefaglige og forebyggende problemstillinger med medarbeidere, samarbeidspartnere og allmennheten
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminar
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte på forelesninger
- 80% deltagelse på seminar
Mer om vurdering
Tidligere godkjent obligatorisk aktivitet gjelder ved gjentak av eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykologutdanning (CPSYR)
Anbefalte forkunnskaper
MH2002
Forkunnskapskrav
PSYK4417 og PSYK4304
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSYPRO4501 | 7.5 | HØST 2024 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Psykologi
Ansvarlig enhet
Institutt for psykologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"